Moelven lockar kunder till bygghandeln Moelven befinner sig inte längre bara ute i brädlagrets kyla. Med hjälp av en modern butiksexponering i form av en träutställning kompletterad med en iPad med rörliga klickbara bilder har träprodukterna kommit in i butiksvärmen. – Det är tacksamt att vara först med en sådan här satsning, säger Anna Gustafsson, chef för marknadskommunikationen på Moelven.
Sedan oktober driver Moelven en stor annonskampanj i bland annat inredningsmagasin med fokus på att placera sina träprodukter i läckra utomhus- och inomhusmiljöer. Samtidigt gör företaget en digital satsning och har bland annat lanserat ett nytt innehåll på hemsidan med inspirerande fotografier med upplysande texter. Allt för att inspirera, lära och locka konsumenten till återförsäljarna.
När kunden inspirerats av annonskampanjen, kickat sig fram på hemsidan och det är dags att ta steget in i butiken har Moelven flyttat fram positionerna också där. I cirka hundra butiker visas deras produkter fysiskt tillsammans med inspirerande bilder på Ipads, alltså surfplattor där kunden kan klicka sig fram och tillbaka hur de vill.
– De slipper passivt titta på en lång film och kan istället vara interaktiva och gå bakåt och framåt till det de vill titta på, säger Anna Gustafsson.
Allt som syns på Ipaden behöver inte finnas i butikernas lager. Konceptet bygger på att kunden får hjälp av återförsäljarna att beställa hem varorna som efterfrågas.
Ingen annan träleverantör kan visa upp något liknande. Därtill kommer fysiska produkter att klämma och känna på i en utställning i varierande storlek i respektive butik. Anna Gustafsson uppger att det inte alltid varit lätt att skapa utrymme i butikerna men Moelven har sedan några år en anställd merchandiser som har hittat lösningar som butikerna blivit väldigt nöjda med.
– Det här är en win-win-situation. Om inte våra produkter syns i butiken utan bara ligger förpackade i kylan och smutsen i brädlagret så inspirerar vi ju inte till köp, menar Anna Gustafsson.
Nu har alltså Moelvens produkter gått från att vara anonyma till att bli högprofilerade. Tillsammans med återförsäljarna fortsätter Moelven att skapa en ännu bättre handelsplats och krokar arm med de bygghandlare som vill vara med på tåget. De som ger Moelven exponering i butikerna premieras med tydlig markering och hamnar högt upp på listan över återförsäljare på Moelvens hemsida. På så sätt kan kunderna ledas till den butik som kan ge dem bästa inspiration och rätt förutsättningar till köp.