Sälj inte en ytterdörr som inte går att leverera för det överenskomna priset. Den läxan har en säljare på XL-Bygg i Gnosjö lärt sig. Ett beslut i Allmänna Reklamationsdörren gav kunden rätt till dörren trots att säljaren slog larm samma dag.
Den 5 augusti förra året klev en man från småländska Vaggeryd in i XL-Bygg Nordbäcks Trä:s butik i Gnosjö för att köpa en ytterdörr. Han fastnade för en Bor-dörr och kom överens med säljaren om ett pris på 5 200 kronor och med leverans i mitten av september.
Bara en kort stund efter att kunden lämnat butiken insåg säljaren sitt misstag; dörren tillverkades inte längre i det aktuella utförandet. Den var uppgraderad med förbättrat lås, annat glas med mera vilket hade gjort dörren dyrare.
Köparen kontaktades men vägrade gå med på en uppgörelse. Säljaren erbjöd bland annat en liknande kvalitetsdörr som dock var något billigare än den som hade beställts.
Det gick tio dagar och när inget hände vände sig kunden till en annan återförsäljare och köpte den dörr han bestämt sig för från början. Priset var då 8 000 kronor och han vände sig därefter till Allmänna Reklamationsnämnden för att få ut mellanskillnaden på 2 800 kronor.
Bygghandeln hävdade att kunden hade ställt ultimatum om att få den dörr han begärt från början och att företaget hade tänkt säga ja men fick för kort tid på sig, inte ens en helg, att ta ställning. Nu menar Allmänna Reklamationsnämnden att butiken inte kan bevisa att man haft en sådan avsikt. Därför har kunden rätt till ersättning för sitt täckningsköp.