Järn Bygg Färg testat stöldskyddet på drive in-anläggningar i Stockholm. 3 av 4 anläggningar hade bommar och ett system för att stämma av kvittot med innehållet i lasten. Ingen tvingar kunderna att öppna bilen trots skyltar som förvarnar om det.I butikerna kan kunderna stoppa varor under jackan eller i väskan. Men det kan vara svårt att dölja både vid hyllan och vid kassan. Och mängden varor blir ju begränsad. På en brädgård kan en yrkesbyggare fylla en skåpbil med varor från brädgården utan att det syns. Det är ganska glest med personal på de brädgårdar kring Bromma som jag besöker. På K-rauta informeras redan vid porten om att bagageutrymmet ska visas upp. Men jag ser ingen personal som står och kontrollerar bilarna vid bommen.
– Vi brukar kolla av mot kvitton men är det många grejer är det svårt att hinna med, erkänner en säljare.
Men K-rauta har faktiskt vidtagit åtgärder det senaste året för att minska svinnet. Jag möter varuhuschefen Mikael Westerback som berättar att han skapat en mätzon där allt skrivs på samma ställe även om det plockas från olika håll. Det finns numera också en larmbåge mellan butik och brädlager och när man betalat måste kvittot visas upp för personal innan bommen kan öppnas.
Affärssystemet hjälper till
Alldeles intill ligger Ekesiöö som lutar sig tryggt mot sitt affärssystem. Allt matas in i en handdator och hamnar på orderkontoret som råkar ligga precis vid bommen. Virkeslappen anger vilka varor som köpts och vem fakturakunden är. Med kvittots streckkod öppnas bommen. Skulle någon försöka smita från kassan är köpet och kunden redan registrerad och blir kontaktad senare.
– Om någon gömmer grejer ser vi ju inte det. Vi kollar inte gärna bagageluckor. Men det handlar om tillit och duktig och vaksam personal. Vi har inget större problem med svinn, förklarar Stefan Ekesiöö.
Beijer i Hässelby är den enda bygghandeln jag besöker som saknar bommar. Personalen skriver lappar på det som lastas in i bilarna och sedan är det tänkt att man ska betala och köra ut. Men om man struntar i att betala tycks det vara lätt att komma undan trots att kassan och dess fönsterruta ligger nära utfarten.
På Bauhaus i Bromma finns det skyltar om att visa upp bagageluckan både när man kör in och ut. Det är de ensamma om i min granskning. På själva bommen har någon satt upp ett anslag med texten: ”Vänligen stanna till. Visa upp bagageutrymme/släpvagn innan du kör in”. Och här tycks personalen ha blivit ombedd att kontrollera bilarna. Men när jag och min kollega testar med hans bil med bagagelucka frågar de snällt om vi har något i luckan och öppnar bommen in i anläggningen utan kontroll när vi svarar ja. Problemet är ju då att jag vid utfarten skulle kunna ha fyllt bilen och sagt att det kommer från en annan anläggning. När vi ska passera utfartsbommen är det tuffare tag. En ung anställd frågar artigt men bestämt om han får öppna bakluckan. Vi protesterar inte men hade vi gjort det skulle han inte haft några lagliga möjligheter att tvinga oss.
Pia Karlsson som arbetar som säkerhetskonsult har bland annat hjälpt bygghandlare med att förebygga stölder på brädgårdar.
– Bygghandlarna måste bemanna brädgårdarna ordentligt och bommar är ett minimikrav. Annars kan svinnet bli stort, säger hon.
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, betonar ett trevligt bemötande som mer konstruktivt än att vara som spioner och poliser. Skyltar om att bilarna kan kontrolleras är bra men ger ingen rätt att öppna en baklucka. Då kommer nämligen reglerna om husrannsakan in i bilden och de är till för polisen.
– Om man misstänker något innan de passerar utfartsbommen är det bättre att bara säga att kunden har glömt att betala. Och man ska tydligt markera att man måste betala innan man kör ut, menar säkerhetschefen.
Kedjorna har olika sätt att möta hoten och riskerna. Bland annat har Beijer satsat mycket på kameror den senaste tiden och k-rauta har byggt upp mätzoner.
Läs hela reportaget i nästa nummer av JBF.