– Bygghandeln är dopad av låg ränta. Ökningen förra året ska egentligen inte vara möjlig.
Det sa Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel när han talade på fredagens årsmöte med Byggmaterialhandlarna som för första gången sändes live på webben.
För första gången kunde Byggmaterialhandlarnas medlemmar följa årsmötet live på webben eftersom det filmades och på plats var bara tolv deltagare, flera av dem kedjeledare inom byggmaterialhandeln. Tidigare har årsmötena hållit på hela dagen med seminarier och avslutats med middag. 21 deltagare hade anmält sig för att följa mötet på webben och de kunde sms:a frågor under årsmötet.
Över på två timmar
Nu var mötet över på mindre än två timmar. Ändå var årsmötet ovanligt informativt på grund av den nya väg som förbundet nu slår in på med ny hemsida, ny profil och nya strategier. Namnbytet från Bygg- och järnhandlarna till Byggmaterialhandlarna klubbades också igenom av mötet. Men en av deltagarna frågade om det finns en förkortning på namnet men det gör det inte än.
Förbundets vd Ulf S. Gustafsson som tillsammans med styrelsens ordförande Johan Rosendahl höll i årsmötet konstaterade att förbundet nu går från medlemsnytta till branschnytta. Förbundet ska i fortsättningen uppvakta politiker och media och sätta branschen på kartan. Och i stället för ett digert årsmöte anordnas de två Byggmaterialdagarna den 8 och 9 september.
Ny hemsida
Satsningarna på ny hemsida med mera har kostat förbundet lite extra vilket gjorde att man tog knappt en halv miljon ur gamla sparade medel vilket ingen protesterade mot. Men det kom ett sms med budskapet: ”låt det inte bli en trend bara”.
Men ekonomin är stabil och någon ökning av medlemsavgiften behövs inte. Flera av förbundets projekt finansieras dessutom via deltagaravgifter.
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, höll ett föredrag där han trendspanade lite kring branschen. Han konstaterade inledningsvis att svenskarna sparar mer än någonsin beroende på de hot som ändå finns i vår omvärld. I övrigt går Sveriges ekonomi bra med rejäla BNP-ökningar vilket ger avtryck på detaljhandeln, inte minns när det gäller byggmaterial.
– En ökning på 12,3 procent som bygghandeln hade förra året ska ni egentligen inte öka. Ni är dopade av låg ränta, sa han.
Jonas Arnberg noterar den höga skuldsättningen i Sverige och menar att bara en procents höjning av räntan får stora konsekvenser för köpkraften.
Oro över lönsamheten
Han uttryckte stor oro för detaljhandelns brottning med dålig lönsamhet. Han var inte medveten om att också byggmaterialhandlarna lider av detta men menade att det på sikt också kommer att drabba dem. Han förklarar detta med digitaliseringen som gör att konsumenterna kan köpa sina varor globalt. Värst drabbade är små handlare och konkurserna är flera om dagen i Sverige. De stora tycks klara sig bättre.
Prisutvecklingen spretar till byggmaterialhandlarnas nackdel. Medan matpriserna hänger med i inflationen så sjunker priserna för sällanköpsvarorna vilket förklaras av bland annat den höga dollarn. Medicinen är att dra ner på personalen vilket sliter ut de som är kvar.
Jonas Arnberg varnade också för ”reaträsket”. Det slår hårt mot lönsamheten. Black Friday som nu införts i Sverige riskerar att sänka julhandeln. Och om kunderna hela tiden kan räkna med en kommande rea skjuter de upp inköpen.
Gav ändå hopp
Jonas Arnberg försökte ändå ingjuta hopp och konstaterade att byggboomen kommer fortsätta ett bra tag till och att det gäller att vända digitaliseringen till sin fördel. En kund tittar många gånger på sin mobiltelefon vid besök i butik i stället för att titta på varorna. Då ska man se till att kunden studerar butikens varor i mobilen. Bolist lyftes fram som bra exempel med sina terminaler i butikerna där varor kan beställas i stället för att ha allt framme.
– Butikerna kan bli mer av showroom, menar han.
Jonas Arnberg tror också på skiftande prissättning , kanske olika mellan proffs och privatkunder och olika mellan olika tider på dygnet.
– Vi ser ju att en cola kan kosta väldigt olika beroende om man köper den på en bensinstation, i en automat eller i en vanlig affär.
Jonas Arnberg tror också på att vad han kallar ”spåra konsumenten”. Han ser stora möjligheter att kartlägga kunderna och locka dem med erbjudanden mot att bli registrerade. Problemet är reglerna kring integritet som bara blir hårdare och hårdare men där Svensk Handel utövar påtryckningar på svenska politiker och i Bryssel.
Årsmötet tycktes ha fallit väl ut.
– Jag fick uppmuntrande sms med tummen upp, berättar Ulf S. Gustafsson som hoppas kunna samla över 100 deltagare ute i landet nästa år.
Han berättar att en enkät ska skickas ut till dem som var med via webben för att utvärdera mötesformen.
Och nu kommer man att kunna se filmen på webben på byggmaterialhandlarnas hemsida.
– Det blir möjligt för fler att till exempel kunna ta del av Jonas Arnbergs föredrag. Jag tycker att det här gick enligt förväntan, säger Johan Rosendahl.
Tomas Fritzon, vd på Bolist, var nöjd med den nya mötesformen och tycker att förbundets nya inriktning är helt rätt.
– Det är en jättespännande satsning. Och vi måste jobba övergripande som bransch om vi ska klara frågor som miljön och standardiseringar.
Johan Rosendahl omvaldes till ordförande ännu ett år. Tomas Fritzon omvaldes till vice ordförande och beträffande övriga ledamöter gick Pierre Nyström in som ny ordinarie ledamot och Bert Larsson och Peder Strömqvist omvaldes. Magnus Detterholm, Johan Wiklund, Urban Johansson och Carl-Tore Bengtsson valdes 2015 på två år.