Årets ledare, Årets totala köpupplevelse och Årets butikskedja. Bygghandeln är rikligt representerad bland finalisterna till handelns stora pris Retail Awards den 16 maj. Det tävlas i sammanlagt tolv kategorier och den 18 mars hade tre finalister gallrats ut i varje kategori för att gå vidare till prisutdelningen den 16 maj på Münchenbryggeriet i Stockholm.
I år är bygghandeln inblandad i tre kategorier. Johan Rosendahl, delägare i XL-Byggpartner och styrelseordförande i Byggmaterialhandlarna bland annat, har nått finalen i kategorin Årets ledare tillsammans med Martin Kauffner, CFO på Lidl och Henrik Hoffman, CEO på Naturkompaniet. I motiveringen till Johan Rosendahls finalplats står det: ”Med ett genuint branschkunnande i kombination med en stor förmåga att kommunicera och marknadsföra sina visioner internt har framgångarna kommit. Johan är karismatisk med en smittande entusiasm vilket hjälpt honom att nå framgångar både i sitt eget växande företag och i sina branschuppdrag för byggmaterialhandeln”.
Komplett fysisk och digital närvaro
Byggmax har nominerats till final i kategorin Årets totala köpupplevelse tillsammans med Ikea och Nespresso. I motiveringen gällande Byggmax står det: ”Byggmax har sedan länge en komplett fysisk närvaro och en gedigen digital dito. 2015 tog man ett nytt grepp och utvecklade den digitala närvaron ytterligare och optimerade köpupplevelsen oavsett kanalval. Traditionell retailing kombineras med tjänster för ökad kundnytta. Kunden lotsas digitalt genom hela sitt tänkta och kan själv välja exakt vilka delar hen vill lösa själv och vilka Byggmax ska hjälpa till med”.
Bygghemma och dess logistikchef Carl Lumsden är finalist i kategorin Årets logistiklösning tillsammans med kolleger hos Ica och Bagaren & Kocken. Motiveringen lyder: ”Från okontrollerad till kontrollerad distribution på kundens leveransvillkor har detta e-handelsbolag inom byggvaror lyckats förvandla sig och skapat en logistisk revolution inom bygghandeln. Detta genom en målmedveten logistiksatsning som kopplat greppet på leveranserna till slutkunden, utan fysiska centrallager eller butiker har bolaget skapat en stabil logistikkedja från leverantör till kund – dessutom med god lönsamhet”.