Svensk Friidrott och byggvaruhuset Bauhaus har tecknat ett nytt samarbetsavtal vilket innebär att Bauhaus fortsätter som Svensk Friidrotts huvudsponsor i ytterligare fyra år. 2013 inledde BAUHAUS ett fyraårigt avtal med Svensk Friidrott för att stödja den generationsväxling som svensk friidrott befann sig i just då. Samarbetet har varit framgångsrikt och nu står det klart att Bauhaus förlänger avtalet som huvudsponsor till Svensk Friidrott med ytterligare fyra år.
– Vi började resan för fyra år sedan inför OS och hade då en plan för den kommande generationen. När vi tecknade avtalet var friidrotten ganska ny för oss, men under resans gång har det utkristalliserat sig att Bauhaus som företag och varumärke passar väldigt bra för friidrotten och vice versa då det är en sport som passar alla, vilket vi tycker om. Vi ser också mycket potential framåt och vill gärna vara med på den resan, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.
Sponsor för Diamond League
Under åren har Bauhaus fördjupat sitt engagemang inom friidrotten och är sedan 2015 även titelsponsor för Bauhaus-galan, Diamond League-galan på Stockholms Stadion.
I det nya avtalet finns en större satsning på den verksamhet som sker utanför arenan. Bauhaus kommer att lägga stor vikt vid Svensk Friidrotts satsning på motionslöpning och aktiviteten Sverige på fötter. Det är dels en aktivitet i rörelsens tecken där så många i Sverige som möjligt att röra på sig under en och samma timme och dels ett tio veckor långt motionsprogram.
– Vi vill sätta Sverige på fötter. Det är egentligen det vi brinner mest för, att få gemene man att motionera och börja röra på sig. Vem som helst kan bli sin egen definition av elitlöpare och sätta upp sina egna mål. Tillsammans med Svensk Friidrott tror jag att vi kan nå ut till svenska folket med just det budskapet, fortsätter Johan Saxne.