Ny ordförande och ny vd. Båda med stor erfarenhet från dagligvarubranschen men helt gröna i fråga om byggvaror.
– Det är en drömsits för oss att så mycket är ogjort. Vi behöver bli mycket tydligare i visioner och mål och kring delägarskapet, säger Björn Abild, ordförande i Woody i en öppenhjärtig intervju som JBF gjort med honom och nye vd:n Fredrik Johansson i tidningens julnummer som kommer i dagarna.
i Woody valde att gå utanför boxen i valet av såväl ordförande som vd. Ett omtag gjordes efter beskedet för ett år sedan om att dåvarande vd:n Peder Strömqvist lämnade kedjan. Det skedde i samband med att XL-Bygg och Woody beslutat sig för att överge planerna på ett samgående och avveckla inköpssamarbetet. Ett vakuum uppstod och istället för att skapa en gemensam plattform gick kedjorna hem och funderade på hur de skulle profilera sig på varsitt håll.
Det är nog ingen hemlighet att XL-Bygg varit lite tydligare med sitt varumärke och att delägarna låtit styra sig på flera viktiga områden. Woody har däremot haft friare tyglar och många gånger är det till och med svårt att som kund veta att den lokala bygghandeln tillhör Woody. Fredells är ett exempel på bygghandel där kedjenamnet knappt syns i marknadsföringen eller på anläggningen. Detta är en av de upptäckter som Björn Abild gjort sedan han tillträdde för ett halvår sedan. Med sin roll som vd för Hemtex och framför allt sina sju år som vd inom ICA har han insett värdet av att bygga och vårda varumärken.
– Inom ICA är alla delägare stolta över att få sätta upp sina skyltar på butiken. Om man som delägare inte tycker det är självklart att sätta upp en Woody-skylt på taket måste vi fråga oss hur starkt varumärket egentligen är.
Björn Abild är noga med att säga att ingen ska tvingas att profilera kedjenamnet. Det ska komma utifrån en lust och känsla av ett mervärde för rörelsen. Han ser också möjliga förklaringar till nedtoningen av varumärket Woody.
– Man måste fylla varumärket med innehåll. Och det blir en av våra uppgifter.
Hur det innehållet ska se ut får ordföranden fundera på tillsammans med Fredrik Johansson som tillträder i april nästa år. JBF fick möjlighet att möta dem båda på kedjekontoret i Helsingborg en novemberdag. Fredrik Johanson är i dag bland annat ansvarig för utvecklingen av Coops digitala handel. Han har ett förflutet som vd för Intersport och från klädkedjan JC. Beröringspunkter med ordföranden saknas inte eftersom Abild ju också kommer från dagligvaruhandeln och dessutom varit vd för en annan sportkedja – Team Sportia.
Fredrik Johanson lockas av den förändringsprocess som väntar Woody med det nya tandemparet vid rodret.
– Men det handlar inte om ett paradigmskifte. Vi ska istället få ut effekterna av ett starkt och anrikt koncept.
Fredrik Johanson säger att hans tid i JC och Intersport där butikerna också drevs av entreprenörer präglades av starka förändringar. Och så uttalar han som ett mantra orden som ska vägleda honom och alla andra i kedjan: Kundnytta, effektivitet och lönsamhet. Utifrån dessa värden skapas det innehåll varumärket som både Johanson och Abild redan hunnit fundera på.
– Det handlar mycket om tjänster kring varorna i dag. Utbudet av tjänster inom Woody ska bli fylligare och starkare, säger ledarduon.
Som en jämförelse pekar de på min kamera och förklarar att i dag kan man både sälja själva kameraprodukten och en kurs i fotografering.
– Och det kan också handla om hållbarhet och miljö. Här ligger Woody redan i framkant. Framöver kommer det handla mycket om att bygga hållbart och att kunna erbjuda och välja ut miljöanpassade byggmaterial, menar Fredrik Johanson.
Fredrik Johanson ser inget problem i att hålla ihop ett sådant spektrum av små och stora handlare som kännetecknar Woody.
– Det är ett 80-talsproblem, säger han.
Vad som är gemensamt för dem alla är lönsamheten. Och här tänker Fredrik Johansson lägga ner krut.
– Det står väldigt högt upp på agendan att utveckla lönsamheten ytterligare. För att lyckas måste vi utveckla våra processer och arbetsätt – själva och tillsammans med våra leverantörer.
Läs hela intervjun i i JBF:s julnummer.