Fredells tröttnade på bedrägerierna och blev det första byggvaruhuset med en BankID-lösning för fakturakunderna. E-legitimation säkerställer att rätt person tecknar firman och att den som handlar har fullmakt.
Med hjälp av BankID, en e-legitimation som omkring 7,2 miljoner individer har idag, förbättrar Fredells sina rutiner när byggföretag vill skapa fakturakonto. Digitaliseringen gör det svårare att fuska och till följd av det blir arbetet effektivare och svarstiderna bättre.
– En spin-off-effekt utöver en bättre säkerhet är att vår interna verksamhet förbättras när organisationen kan ägna sig åt att ge våra kunder service istället för att lägga tid på onödig administration. Vi vill hellre lägga kraft och energi på seriösa kunder än på att bekämpa brottslighet i vardagen, säger Anders Lassfolk, Ekonomiansvarig på Fredells Byggvaruhus.
Fredells Byggvaruhus drabbas liksom många andra branschkolleger av bedrägerier med jämna mellanrum. Anders Lassfolk minns ett tillfälle då en förslagen människa lyckades få ut ett golv för 146 000 kronor utan att man kunde spåra honom.
Polis gav tankeställare
Och när en polis ringde från Skåne för ett par år sedan angående en omfattande bedrägerihärva i byggvaruhandeln med viss anknytning till Fredells fick Anders Lassfolk sig en tankeställare.
– Polisen sa att ”nu får ni ge er i Stockholm, hur kan ni låta folk handla på kredit så lättvindigt?”.
Anders Lassfolk kom så småningom i kontakt med företaget Egreement som tillhandahåller en lösning med BankID för olika branscher. Byggvaruhandeln är ännu jungfrulig mark trots att denna bransch med många värdefulla produkter lockar till sig bedragare.
Fram till dess hade Fredells ekonomiavdelning som rutin att kontrollera kundernas organisationsnummer, ta en kreditupplysning och se att den som skrev under var firmatecknare mot ID-kopia.
– Det hände ibland när fakturan gått i väg att företagen ringde och sa att ”detta har inte vi beställt”, förklarar Anders Lassfolk.
Helt digitalt
Men med Egreement ökar säkerheten och förenklas rutinerna rejält. Ansökningsförfarandet för yrkesproffsen att bli fakturakunder sker nu helt digitalt och görs via en länk på Fredells hemsida. Signering med BankID gör det svårare att dölja sin verkliga identitet eller använda sig av så kallade målvakter. Digitaliseringen gör det hela mer spårbart så tänkbara fall av försök till brott lättare kan utredas.
– Med vår lösning att automatisera ansökningsprocessen kan vi låta bygghandlarna fokusera på det som skapar mervärde istället, säger Amelie Friedman, marknadschef på Egreement.
Hon pekar också på risken för misstag med ett manuellt system genom felskrivna blanketter och papper som får gå fram och tillbaka mellan kund och varuhus. Och genom att alla uppgifter om kunden lagras så blir datakvaliteten mycket bättre rakt igenom , menar marknadschefen.
Amelie Friedman välkomnar också små företag som kunder och säger att hon hjälper företag som hanterar 100 blanketter per år men också bolag med mer än 100.000 blanketter per år.
Årsabonnemang
Företagen som nyttjar lösningen betalar för att få systemet på plats och sedan ett årligt abonnemang i proportion till volymen.
Anders Lassfolk uppger att Fredells kunder reagerat positivt på förändringen när den började genomföras efter nyår.
– De känner att de har bra säkerhet och tycker inte att vi misstänkliggör dem på något sätt.
Egreement som idag har 9 anställda och omsatte cirka 10 miljoner förra året räknar nu med att fler byggmaterialhandlare hakar på med BankID. Fredells var först ut och Amelie Friedman menar att man som it-företag nu förstår bygghandlarens problem och har en färdig lösning för det.