För tredje året i sträck fyllde S:T Eriks hela bildäcket på en Finlandsfärga med en utställning i sten på torsdagen. Kunderna från byggmaterialhandeln åkte sedan i väg på en kryssning med kända föreläsare och utbildning. Det är Torsten Hjelm, försäljningschef på S:T Eriks Mark & Tak som initierade satsningen på ett rejält event när han kom till företaget för några år sedan.
– Jag var Sverigechef på Milwaukee och vi var bra på event. Men så kom jag till stenbranschen som saknade den här biten. Vi är ett par aktörer i branschen och vi är dåliga på att visa upp våra produkter, säger han.
Populärt
Mot en liten avgift erbjuds S:T Eriks kunder inom byggmaterialhandeln att åka med på kryssningen och ta med sig några egna kunder i sin tur. Formatet har blivit så populärt att det blir fullbokat.
Det showroom som på mindre än ett dygn byggs upp på 700 kvadratmeters yta på bildäck av företagets anställda imponerade på undertecknad när jag klev på och var med en stund innan båten Cinderella for i väg på sin resa till Finland. Scenen var en borg i sten med torn och mursystem, marksten och fontäner av olika slag hade byggts upp.
– Det är helt fantastiskt att se återförsäljarnas reaktion, det blir en chockupplevelse för dem, menar Torsten Hjelm.
En av dem som gillade utställningen var Nils Lemberg, på Woody Bygghandel NA Svensson i Vagnhärad.
– Det är perfekt med ett så samlat grepp och att kunna ta med sig egna kunder.
Borde lyftas fram mer
Tycker du att stenprodukterna kunde lyftas fram mer hos återförsäljarna?
– Ja och framför allt borde vi prata mer om det med kunderna. Vid nybyggnation glömmer vi ta upp frågor kring markgångar, trädgårdar och garageuppfarter.
Under kryssningen arrangerades också utbildning och föreläsningar med kändisar som Magnus Samuelsson, världens starkaste man och samarbetspartner till S:T Eriks samt förre förbundskaptenen i fotboll Tommy Söderberg.