Bolist startar en helt ny kedja med dygnet-runtöppna showrooms och egna montörer i 15 större städer efter årsskiftet.
– Det här är ett kundbehov som vi varit dåliga på att möta hittills och jag är otroligt glad över våra medlemmar som vågar ta ett helt nytt grepp, sa Tomas Fritzon när han mötte leverantörerna i tisdags. Tomas Fritzon och hans medarbetare på Bolists kedjekontor släppte två nyheter när de mötte sina leverantörer på Clarion Hotel på Arlanda på tisdagsförmiddagen. De började med att lagret i Helsingborg nu efter tre år av påfyllning av järnvaror tar ett steg vidare med byggvaror i en stor lokal alldeles vid vattnet som lämpar sig för transporter av alla slag. Och målet på en halv miljard i omsättning för Bolist Logistik nås redan i år, ett år tidigare än beräknat.
Men den stora bomben väntade han med till sist och den månghövdade publiken bestående av framför allt leverantörer såg helt klart förvånad ut.
– Bolist ska starta en helt ny kedja, började han.
Inget namn ännu
Namnet på kedjan är ännu inte officiellt men innehållet kan vi avslöja. I 15 större orter kommer Bolist att erbjuda försäljning och montering av, till att börja med, fönster och dörrar och ett showroom med bemanning dagtid och öppet för visning av produkter dygnet runt. Enheterna kommer att drivas av franshisetagare som får stå för hantverkare, bilar och verktyg medan ett Bolistdrivet bolag tar hand om hyreskontrakt och digital plattform med mera.
Redan idag erbjuder de enskilda medlemmarna i Bolist monteringskoncept med fristående hantverkare i likhet med flera konkurrenter.
– Men det fungerar inte bra idag med så många inblandade parter. Nu tar vi ett helhetsgrepp med en part som blir betydligt mer effektivt, menar Tomas Fritzon.
Och den administration av orderhantering, bokföring och sådant som tynger hantverksföretagare idag kommer att skötas centralt av Bolist så att franschisetagaren och hantverkaren kan koncentrera sig på relationen till kunderna.
Tydliga avtal
Är det inte risk för att antalet reklamationer ökar?
– Nej, jag tror att reklamationerna i dag mest handlar om otydlighet om vad som ingår i ett uppdrag men vi ska ha tydliga avtal utifrån konsumentlagstiftningen.
Att Bolist väljer större städer beror på att det är där som den största efterfrågan finns samt att Bolist inte är så närvarande där varför risken för konkurrens mellan medlemmarna undviks.
– Och i en stad som Västerås är ju Bolist helt inriktad på proffsen så där välkomnar de en satsning som ger möjlighet att nå nya grupper.
Vad vinner då medlemmarna i Bolist på detta? De fördelar som nämndes under konferensen var bland annat ökad inköpsvolym och inköpskraft, alltså prispress på inköpen till glädje för alla.
Digital plattform
Redan nu pågår bygget av den nya digitala plattformen baserad på så kallad artificiell intelligens och som kommer ge kunden ett färdigt pris redan vid beställningen efter angivande av mått och typ av produkt. En kontrollmätning måste göras inför varje uppdrag så att inte hantverkaren åker ut i onödan. Och varje hantverkare ska drillas i den särskilda Bolistmanualen så att alla uppträder enhetligt gentemot kunderna i fråga om uppträdande, städning med mera.
Förebilden för det nya konceptet är Hantverkarhuset i Göteborg som ingår i Bolist. De slog in på den här vägen redan 2010 och har idag 20 anställda montörer med fokus på fönster och dörrar och hyr numera ut sin brädgård. Enligt verksamhetschefen Hans Ihre räknar man med 56-60 miljoner i omsättning i år.