Här är beslutet från Allmänna reklamationsnämnden som kan ge nätbygghandeln skrämselhicka. En kund som köpte och monterade en felfri fönsterdörr från Bygghemma har rätt att häva köpet trots att den var gjord på tillval och tillverkades efter kundens specialönskemål.
Kvinnan köpte en fönsterdörr av Bygghemma.se via telefon men missförstod att man skulle tänka utifrån och inte inifrån vid placering av gångjärnen. Dessa placerades därför fel. Hon begärde då i Allmänna reklamationsnämnden att få häva köpet med stöd av ångerrätten i distanshandelslagen som är betydligt mer generös än om man handlar på plats i butik.
Bygghemma sa nej med hänvisning till att fönsterdörren har gjorts på tillval och är tillverkad efter kundens önskemål. Den är laserad i en teakbrun kulör istället för den vita som den har i vanligt utförande och den har även fått ett annat beslagpaket än det som ingår. Det framgår dessutom på hemsidan vid beställningen att varan är en så kallad tillverkningsvara i köpvillkoren anges att de varor som är märkta med ”Tillverkningsvara” inte går att returnera eller avbeställa efter det datum som tillverkningen påbörjats.
Enligt uppgifter som JBF inhämtat från Bygghemma har företaget i princip inte sålt någon dörr i detta utförande vilket gör att den returnerade varan kommer att slängas och hamna på deponi.
Nämnden konstaterar att varan ingår i företagets standardsortiment och är målad i en standardfärg.
För Bygghemma och andra aktörer som säljer dörrar och fönster på nätet kan beslutet få besvärliga konsekvenser. Mikael Olander, vd på Bygghemma Group , anser att beslutet från ARN är märkligt. Han pekar också på de miljömässiga effekterna. Eftersom den här typen av produkter i princip är omöjliga att sälja vidare till annan kund blir det till att kassera dörren.
– Det blir till att åka till tippen och slänga en ny dörr. Det är inte särskilt miljövänligt. Vi kommer att titta närmare på följderna av det här under hösten.