Kunden upptäckte att glasen i altandörren inte gick i linje med fönstren som ingick i beställningen. Distanshandelslagen ger henne rätt att ångra köpet och få tillbaka drygt 11 000 kronor.
Kvinnan beställde en altandörr för 11 028 kronor den i augusti förra året. Samma dag som dörren levererades upptäckte hon att glasen i altandörren inte linjerade med fönstren som ingick i beställningen. Att altandörren skulle linjera med fönstren hävdar hon var en muntlig beställning som hon gjorde per telefon. Av offerten framgår bara yttermåtten på dörren, men hon förlitade sig på den muntliga överenskommelsen beträffande linjering. Hon ångrade köpet den 3 november.
Återförsäljaren Norbergs Bygghandel anser sig ha offererat fönster och fönsterdörr som kunden godkände både skriftligen och muntligen. Företaget anser sig inte kunna veta vilken höjd kunden önskade ha på glaset till sin altandörr utan detta är något som hon själv måste påtala. Dessutom ör det fråga om en beställningsvara som inte kan ångras.
Allmänna reklamationsnämnden konstaterar att eftersom köpet gjordes upp per mail så är distanshandelslagen tillämplig och 14 dagars ångerrätt gäller. Detta klarade kvinnan med råge. Undantaget från ångerrätten är beställningsvaror som tillverkas eller ändras efter konsumentens särskilda önskemål och inte ingår i standardsortimentet. Enligt reklamationsnämnden har inte Norbergs visat att altandörren är en sådan specialtillverkad vara. Därför ska kvinnan ha pengarna tillbaka.