Festool inför ett nytt prissättnings- och rabattsystem för alla återförsäljare i hela Europa från och med den 1 januari 2019. Syftet är att minska skillnaderna i marknadspriserna mellan länderna och ge alla återförsäljare inom EU samma förutsättningar att tjäna pengar.
Bakgrunden till Festools nya initiativ är EU:s strävan att minska handelshindren mellan EU-länderna och att e-handeln ökar. Exempelvis kan en slutkund närsomhelst gå in på sin smartphone och klicka fram det bästa priset på en produkt, inte bara i Sverige utan även i andra länder.
Festool upplever dagligen exempel på att professionella kunder kan köpa samma produkt betydligt billigare hos någon annan återförsäljare. Skillnader i marknadspriser finns redan i Sverige, men den kommer enligt Festool att förstärkas ytterligare när EU inom kort förbjuder GEO-blocking på internet.
En anledning till att prisskillnader uppstår är, som Festool bedömer det, att prissättningen baseras på volymköp vilket gör att det inom EU kan uppstå stora skillnader på inköpspriser. Enligt Festool är konsolideringen i marknaden stark, vilket innebär att stora kedjor blir ännu större. Om priset ska sättas i relation till storleken på kunden så kommer skillnaderna att öka och mindre återförsäljare att utplånas, hävdar Festool.
Festool bedömer att detta underminerar återförsäljarnas möjligheter att få lojala kunder och deras möjlighet att tjäna pengar. Festools ambition är att ge alla återförsäljare inom EU samma förutsättningar.