Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Nyheter

    XL-Byggs vd mäktigast bland bygghandlarna

    2019-12-16
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Karin Eriksson, vd på XL-Bygg, har mest makt i den rena byggvaruhandeln enligt tidningarna Market och Icanyheter som nu har rankat 2019 års mäktigaste inom handeln i Sverige. Bent Holm, dollarstores vd, tar förstaplatsen.

    Tidningarnas rankning av de 100 mäktigaste i ett urval:

    1. Bent Holm, vd Dollarstore: “butiksbeståndet har ökat från 63 till att passera 100, och den 30-procentiga tillväxten gjordes med kraftigt ökad lönsamhet”.

    3. Kunden: “Välinformerade kunder gör att det inte längre att dölja eventuella fel, brister eller andra tillkortakommanden”.

    5. Hållbarhetstrenden: “Alla i detaljhandeln måste i dag förhålla sig till miljö- och hållbarhetsfrågorna”.

    14. Rustas vd, Göran Westerberg: “Med en kraftig butiksexpansion, nischad e-handel och rusande tillväxt har lågpriskedjan befäst sin redan starka position på marknaden”.

    15. Mobilen: “När fler transaktioner sker genom den handburna datorn har mobilanpassade lösningar blivit en hygienfaktor för varenda onlinebutik”.

    18. Joachim Frykberg, vd, Jula, då han “vågat staka ut en egen väg, olikt någon annan i branschen vilket bevisligen har gett effekt”.

    22. Pop up-butiken: “När hyresnivåerna skjuter i höjden samtidigt som fysisk närvaro och personlig service har blivit huvudingredienser i varumärkesbyggandet har pop up-butikernas närvaro exploderat”.

    23. Karin Eriksson, vd på XL-Bygg: “Maktbalansen i byggjätten förändrades när norska Mestergruppen gick in som huvudägare. Samtidigt har affären gett kedjan större muskler. Nu väntar en kraftfull satsning på expansion och digitalisering. I oktober lanserade kedjan sina första egna märkesvaror”.

    27. Google: “Med 55 miljoner sök dagligen börjar de allra flesta konsumenternas köpresor hos sökjätten. Och är du som handlare inte relevant, eller betalar för din position, finns risken att du aldrig når ut till kunderna. Snacka om att äga både kund och retailer”.

    41. Geir Thomas Fossum, vd Beijer Byggmaterial: “Byggjätten har gått på offensiven det senaste året. Ett tiotal nya varuhus har förvärvats. Det i kombination med organisk tillväxt har enligt kedjan gett en omsättningsökning på 30 procent.”

    46. Prisjakt: “I takt med e-handelns tillväxt blir pristransparens allt viktigare. Prisjakt är navet i kundernas letande efter bästa pris och en verifikation att produkten lever upp till förväntningarna”.

    75. Mattias Ankarberg, vd Byggmax Group.

    83. Instagram

    95. Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.

    100. Fredrik Johanson, före detta vd Woody Bygghandel, nu kommersiell chef, ÖoB.

    (Visited 10 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggMomentum lägger bud på Swedol
    Nästa inlägg Tillväxt för Bygghemmas installationstjänster

    Relaterade artiklar

    Höjt rotavdrag kan stärka försäljningen i bygghandeln

    Nyheter 2025-05-09

    DTE förvärvar AB Karl Hedin Emballage – skapar träemballagejätte i Norden

    Företagande och Ekonomi 2025-05-08

    Holm Trävaror är distributör av Accoya i Sverige

    Företagande och Ekonomi 2025-05-07

    Bolist Fristad möter kundbehov med nytt hyvleri och rekordförsäljning

    Företagande och Ekonomi 2025-05-06

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.