Kesko Sveriges rörelseresultat på 162 miljoner kronor för 2020 var betydligt bättre än det koncernens tre kedjor K-Bygg, K-Rauta och Onninen levererat under tidigare år. För 2021 är planen att öka ambitionerna än mer.
– Vi har en offensiv plan och planerar att växa organiskt och via förvärv. Redan i april öppnar vi en K-Bygg butik i Göteborg. Det blir den 35:e K-Bygg butiken i vårt butiksnätverk. Det är den första nyetableringen inom K-Bygg och ett viktigt steg i att ta marknadsandelar i västra Sverige. Utöver det så är det fokus på att utveckla e-handeln och våra logistiktjänster för att ge kunden ännu bättre service och valmöjligheter, säger Endre Espeseth, landschef Kesko Sverige.
Enligt honom ökade koncernens onlinehandeln med nära 50 procent under 2020. Bolagets ambitioner är dock större och i år ska bland annat sortimentet kraftigt utökas och fler leveransalternativ erbjudas.