Clas Ohlsons försäljning i Sverige i april minskade med 4 procent från cirka 254 miljoner till 244 miljoner kronor och totalt minskade försäljningen i Finland, Norge, Sverige och länder utanför Norden med 9 procent från 571 miljoner till 521 miljoner kronor.
Av den totala omsättningen på 521 miljoner kronor stod försäljningen online för 104 miljoner kronor. Det betyder att näthandeln ökade med 68 procent, från 62 miljoner till 104 miljoner kronor.
– Under månaden har vi haft uppemot 40 norska butiker stängda vilket är den största bidragande orsaken till att vår totala försäljning minskar med 9 procent. Samtidigt såg vi hur många kunder i de nedstängda norska områdena valde att göra beställningar online och hämta varorna utanför butik, vilket medförde en dyrare hantering men bidrog till en fortsatt stark försäljningsutveckling online, förklarar Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson.
Siffrorna för april 2021 innebär att under perioden maj 2020-april 2021 sjönk den totala försäljningen med 5 procent från 8 758 miljoner till 8 284 miljoner kronor.
Under samma period ökade onlineförsäljningen med 60 procent från 558 miljoner till 894 miljoner kronor.