Bolist/Järnia växte mer än marknaden under första kvartalet 2021 på grund av den starka hemmafixartrenden som inleddes 2020. Kedjan uppger att kunderna handlar allt från högtryckstvättar till tungt byggmaterial.
Under första kvartalet 2021 växte Bolist/Järnias volym med drygt 17 procent på jämförbara enheter medan byggmaterialhandeln växte med 7,4 procent enligt kedjan.
Både butiksförsäljningen och försäljning på nätet har ökat. Under första kvartalet 2021 växte kedjans e-handel med drygt 34 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Vidare väljer allt fler kunder att hämta upp beställda varor i butik.
– Vi kan se att kunderna uppskattar möjligheten att handla online och att snittordervärdet ökar, men vi kan också se att kunderna i allt högre grad väljer att hämta upp beställda produkter i butikerna. I mars mer än dubblerades uthämtningen från butik jämfört med motsvarande period 2020. Det tyder på att kunderna värdesätter den service och expertis de kan få hos den lokala handlaren. Vi tror starkt på de möjligheter som digitaliseringen innebär för en traditionell bransch som vår, men vi tror ännu starkare på digitalisering i kombination med de lokala handlarna, säger Eddie Andersson som är marknadschef för Bolist/Järnia.