2020 års bokslut visar att Beijer Byggmaterial på mindre än två år har ökat omsättningen från drygt 7 miljarder till cirka 8 miljarder kronor. Med den nya ägaren CVC Capital vid ratten, är siktet inställt på en bra bit över 10 miljarder kronor.
– Vi glädjer oss mycket över att CVC kommer in. De är offensiva, och ger fullt support för den plan vi har lagt för bolaget. Det blir bra för oss. Alla är happy med detta, säger Geir Thomas Fossum, vd för Beijer Byggmaterial.
Under de senaste åren har Beijer haft en tillväxt på runt 43 procent. Enligt Geir Thomas Fossum är ambitionen att hålla samma takt även framöver. Bolaget ska växa organiskt och genom förvärv, och han ser stora möjligheterna till företagsköp. Byggmaterialbranschen är fortfarande fragmenterad med många spelare nationellt, regionalt och lokalt i jämförelse med andra branscher såsom sport- och dagligvarumarknaden.
Bäst är målet
Med det färska förvärvet av Mälarträ i Enköping och den nya anläggningen i Kristianstad som öppnar i april, har Beijer 83 anläggningar i Sverige. Något maxtak för antalet anläggningar finns inte.
– Vårt mål är att vara bäst och det betyder inte nödvändigtvis att vi också är störst, men nu är vi bägge. Vi vill ha kvalitet och om det innebär att vi har 100 eller 150 anläggningar, det vet jag inte. Men det är viktigt att få till de rätta förvärven och inte minst nyetableringarna, säger Geir Thomas Fossum.
Han framhåller att de har en tydlig prioritetslista på vad de vill förvärva.
– Vi har en tydlig affärsplan med offensiva mål när det gäller att kombinera tillväxt både organiskt och genom förvärv, i enlighet med den plan som vi har lagt för Beijer.
Mer hållbarhet
Det är inte bara investeringar i förvärv och anläggningar som Beijer kommer att satsa på. Att engagera sig miljö- och hållbarhetsfrågor har blivit allt viktigare för bolaget.
– Det är ett stadigt ökande intresse från kundernas sida. För 6-7 år sedan var det bara NCC, Peab och Skanska som hade intentioner inom detta område, men nu ser vi att även mindre kunder prioriterar hållbarhet och miljö i allt större utsträckning. Alla har det på agendan, säger Geir Thomas Fossum.
Han understryker att Beijer tar miljö- och hållbarhet på största allvar. Enligt honom har Beijers satsning på återbrukat tegel gjort stor succé liksom satsningen på återvinning av byggskivor som används på byggarbetsplatser.
– Jag gissar att i framtiden kommer det att finnas önskemål eller krav om att det ska vara en cirkulär ekonomi på byggarbetsplatserna, först och främst i offentliga och kommunala projekt.
Han berättar också att Beijer bara använder fossilfritt bränsle till sina varutransporter i Stockholm, och de motsvarar uppemot 2 miljoner kilometer per år, vilket ger en stor miljöbesparing. Vidare använder Beijer ett track-and-trace-system som optimerar transporterna och minimerar antalet körda kilometer, vilket både sänker transportkostnaderna och sparar på miljön.
Fortsatt proffsfokus
För Geir Thomas Fossum är det självklart för Beijer att prioritera miljö- och hållbarhetsfrågorna. Företaget vill dra sitt strå till stacken för att minska klimateffekterna men också kunna svara upp mot de krav som ställs av proffskunderna.
– Det är viktigt för oss att vara bra på proffssegmentet. Det är proffsen som vi först och främst ska vara till för. Vi ska vara det bästa alternativet för proffskunden. Det är ingen ändring i det fokuset, säger Geir Thomas Fossum.
Han understryker att Beijer inte kommer att gå samma väg som exempelvis XL-Bygg, som nu gör en e-handelssatsning som liknar Bygghemmas erbjudande med ett mycket större sortiment för konsumenterna.
Att konsumenthandeln under coronaåret 2020 ledde till rekordsiffror för många inom byggvaruhandeln, är inte något som påverkar Beijers inriktning. Bokslutet för 2020 visar att Beijer har presterat ett bättre resultat än genomsnittet på marknaden.
Lokalt ledarskap
Geir Thomas Fossum tackar sina medarbetare för det goda resultatet för 2020.
– Vi har drivna och engagerade medarbetare och sedan har vi en tydlig position och en tydlig plan för vad vi vill. Vi har lyckats med våra kategori- och sortimentsprojekt, och blivit väldigt bra på logistik. Vi vet att våra kunderna uppskattar vår service i butikerna. Den senaste kundnöjdhetsundersökningen gav oss toppbetyg, vilket jag är mycket glad för.
Han anser att det är viktigt att medarbetarna har möjlighet att göra skillnad, att de kan vara med och påverka lokalt.
– Vi är en stor aktör och vi har lyckats få till en bra balans mellan central styrning och lokalt engagemang. Våra filialchefer har förhållandevis stora frihetsgrader och filialerna kan själv optimera det sortiment som passar bäst på den lokala marknaden.
Men det finns mer att utveckla. Nu omsätter Beijer cirka 8 miljarder kronor på årsbasis, och målet är att den siffran ska öka till en bra bit över 10 miljarder kronor.
– Det allra viktigaste är så klart organisk tillväxt, men vi vill också göra fler förvärv och vi jobbar fortsatt med nya objekt. Vi vill expandera i hela Sverige, avslutar Geir Thomas Fossum.
Fakta Beijer Byggmaterial
Beijer Byggmaterial tillhör byggmaterialkoncernen Stark Group.I början av 2021 förvärvade CVC Capital Partner Fund 100 procent av aktierna i Stark Group av Lone Star Funds som ägt koncernen sedan 2018.
Per Gidlund