Vvs-grossisten Dahl satsar på att utveckla digitala verktyg för att öka kundnyttan. Idag kan kedjan erbjuda dygnet-runt-öppet i många av sina butiker, och testet med en helt obemannade butik blev en succé.
– Att erbjuda våra kunder att helt sköta sin handel själv i en obemannad butik var inte svårt. Vi har ett stort förtroende för våra kunder och vet att de behöver produkter oavsett tidpunkt på dygnet. Akututryckningar är en del av vvs-funktionen, säger Daniel Bik, divisionschef för vvs inom Dahl Sverige
Redan 2018 öppnade Dahl en 200 kvadratmeter stor obemannad butik i Ljusdal i Hälsingland. I butiken utvärderades rutiner för påfyllnad, teknik vid passage, betalning och annat som behöver fungera för både kunder och leveranser från centrallagret.
Lokal närvaro
Enligt Daniel Bik kan obemannade butiker bli ett komplement för att stärka Dahls lokala närvaro ytterligare, framförallt på mindre orter.
– Obemannade servicebutiker ger oss möjligheten att etablera oss på mindre orter, där kundunderlaget är för litet för oss som specialist inom vvs. Utöver butiken i Ljusdal ska vi öppna ett liknande koncept i Mora.
Digital satsning
Dahl har utvecklat digitala lösningar under många år och i dagsläget kan bolaget erbjuda kunderna dygnet-runt-öppet i cirka 10 av de drygt 80-tal butiker som finns i Sverige. Den senaste pusselbiten är en mobiltefon-app som kan användas i både bemannade och obemannade butiker. Med den kan kunden scanna streckkoder vid inköp och få information om produkterna.
– Covid-19 slog till strax efter lanseringen och appen blev väldigt populär då den också innebär en tryggare handel eftersom man slipper ta i separata handscanners. Nu kan våra kunder sköta sig helt själva i våra säljkanaler men givetvis finns vi där för support och service, säger Daniel Bik.
Han berättar att tidigare behövde ordrar registreras i komplexa affärssystem, vilket krävde att butikerna var bemannade. Nu behövs bara appen.
– Grundtanken var att göra det möjligt för våra kunder att komma in i våra ordinarie butiker dygnet runt, eftersom många av dem bedriver jourverksamhet. Nu kan kunderna helt administrera sina inköp själva, vilket gör att man får en mycket effektivare köpprocess som kund.
Effektiv produktinformation
Förutom att appen förenklar köpprocessen, ger Dahls digitala plattform kunderna också tillgång till produktinformation samt installationsanvisningar.
– Man kan exempelvis jämföra två pumpars olika tekniska egenskaper, vilket är värdefullt då många beställare kräver olika typer av miljömärkningar. Exempelvis kan Peab ställa krav på en egenskap medan Skanska har ett annat krav. Via appen eller dahl.se kan du lätt ta reda på vilken produkt som motsvarar kravbilden, säger Daniel Bik som också berättar att kunden även kan klicka fram installationsanvisningarna när produkten ska installeras samt andra relevanta dokument.
Företagskunder nyckeln
Daniel Bik berättar att det fanns en farhåga om att svinnet skulle öka när de började släppa in kunder dygnet runt i butikerna, den kom dock på skam.
– Alla är registrerade företagskunder och vi har avtal med de kunder som har tillgång till dessa butiker. Pilotprojektet i Ljusdal har visat att det absolut inte är några problem. Det är faktiskt så att det är mindre svinn i en sådan enhet än vad vi har i en vanlig butik. Affärer och framförallt långsiktiga affärer bygger på ömsesidigt förtroende.
Systemet är utformat så att kunden får en nyckel och en kod, och via appen kan kunden checka in i butiken, scanna streckkoder och betala. Utcheckning görs sedan via appen.
Digital popup-butik
Daniel Bik understryker dock att butiksförsäljningen inom vvs är ganska marginell. Merparten av den totala volymen utgörs av leverans direkt till arbetsplats. För att underlätta beställningar till arbetsplatser har Dahl också utvecklat en slags digital popup-butik i form av affischer som kan sättas upp exempelvis i byggboden.
– Vi har tagit fram affischer med bilder och streckkoder där våra kunder enkelt kan beställa material via vår app med streckkodsavläsning i stället för att beställa i e-shopen eller ringa in beställningarna. Många kunder tycker att det här är ett väldigt enkelt och bra sätt att handla, primärt när det gäller förnödenheter och sådant som de har lite svårare att estimera och kvantifiera på förhand.
Vinster med digitalisering
Han berättar att Dahl har utvecklat sina digitala tjänster tillsammans med kunderna för att identifiera den verkliga kundnyttan.
– It och digitalisering ger många möjligheter. Appen har också förenklat kundernas hantering av deras egna lager. I deras servicebilar kan vi sätta upp etiketter så att de enkelt beställa den påfyllnad som behövs. Det är samma system du använder, oavsett om du är på ditt eget lager eller i din egen servicebil, sitter i soffan eller om du är i vår butik. Allt hänger ihop.
Per Gidlund