Klädbranschens hållbarhetsarbete utvecklas för långsamt enligt den senaste upplagan av Fashion Transparency Index. Den årliga rankningslistan ger nära en tredjedel av världens 250 största klädmärken bottenbetyg.
– Klädbranschen behöver skärpa sig och ta större klimatansvar. Det är katastrofalt att en tredjedel av världens största klädmärken knappt redovisar något hållbarhetsarbete för huvud taget, säger Anders Hülse, vd för Fristads.
Fashion Transparency Index undersöker varje år hur 250 av världens största klädmärkens rapporterar om sitt hållbarhetsarbete inom miljö- och mänskliga rättigheter och graderar märkena på en hundragradig skala.
De klädmärken som är mest transparenta i sin rapportering är italienska OVS som delar förstaplatsen med Kmart Australia och Target Australia som alla får ett resultat på 78 procent. Direkt efter den delade förstaplatsen återfinns svenska H&M, The North Face och Timberland som alla får 66 procent i betyg. Nära en tredjedel, 73, av klädmärkena får ett bottenbetyg mellan 0-10 procent.
– Det är glädjande att svenska branschkollegor lyfts fram som positiva exempel. Hela branschen skulle behöva redovisa på ett och samma sätt, enligt en gemensam standard, för att verkligen flytta makten till konsumenterna, säger Anders Hülse.
Klädmärken med bäst resultat i årets undersökning: