Limträ anses vara ett fördelaktigt val som konstruktionsmaterial jämfört med stål och betong gällande 11 av 14 undersökta faktorer. Det framkommer i en Swot-analys genomförd av Gozinto studentkonsulter vid Linköpings universitet, under ledning av forskare vid forskningsinstitutet Rise.
Att materialet är lätt att bearbeta, bidrar till en bra arbetsmiljö och är estetiskt tilltalande, anges som de främsta skälen till att välja limträ.
Analysen är genomförd på uppdrag av Limträkommittén inom branschorganisationen Svenskt Trä. Gozinto studentkonsulter vid Linköpings universitet har gjort analysen under ledning av Tomas Nord, senior forskare vid Rise, enheten för träbyggande. Fokus har legat på att identifiera de för- och nackdelar som aktörer längs värdekedjan förknippar med limträ och har omfattat en värderande enkät och kvalitativa djupintervjuer.
– Bakgrunden till Swot-analysen var att vi ville identifiera eventuella brister i vår värdekedja och utifrån resultatet kunna anpassa limträtillverkarnas erbjudande till marknaden på ett bättre sätt, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel på Svenskt Trä.
Den värderande enkäten skickades till aktörer inom byggmaterialhandeln och utformades för att få svar på leverantörs-, produkt- och hållbarhetsrelaterade frågor. Därefter genomfördes kvalitativa djupintervjuer med byggentreprenörer för att få en djupare förståelse för deras syn på limträ och branschens leverantörer. Utifrån data och insikter från enkätsvar och djupintervjuer har Gozinto därefter gjort en analys som sammanställts med ytterligare nyckelinsikter.
– Resultatet har gett limträindustrin många insikter där bland annat den jämna produktkvaliteten kopplat till produkterbjudandet anses vara en faktor som limträtillverkarna i hög grad lever upp till, säger Tomas Nord. Att byggbranschen går mot att bli mer hållbar innebär också att limträ lyfts fram som ett bra alternativ.
I analysen framkom att limträ anses vara ett fördelaktigt val som konstruktionsmaterial jämfört med stål och betong gällande 11 av 14 faktorer där bättre arbetsmiljö, bearbetbarhet samt estetik angavs som de främsta faktorerna. Analysen visar även att de långsiktiga kunskapssatsningar som Svenskt Trä har gjort med fokus på bygghandeln samt mot arkitekter, konstruktörer och byggentreprenörer, har haft önskat genomslag.
– Analysen har gett oss ett underlag som gör det enklare att vässa processerna ytterligare i värdekedjan och arbeta med vår framtida strategi, säger Johan Fröbel. Nu kan vi gå vidare med relevanta marknadsförings- och utbildningsinsatser och se över möjligheten att göra branschgemensamma insatser där det finns en förbättringspotential.