Woody Bygghandel AB byter namn och blir Sveriges Fria Bygghandlare AB. De olika delägarna behåller sina inarbetade namn på sina respektive orter.
– För delägarna i Sveriges Fria Bygghandlare är friheten livsviktig: Att under sina egna lokala varumärken få fatta sina egna beslut på sin lokala ort, säger Johan Rosendahl, styrelseordförande i Sveriges Fria Bygghandlare AB. Och utan att ta hänsyn till utländska ägare.
När resten av branschen blir mer och mer toppstyrd och centraliserad, vill Sveriges Fria Bygghandlare gå åt motsatt håll.
– Vi tog namnet Sveriges Fria Bygghandlare för att det är precis vad vi är. Och vi är de enda som är det, säger Johan Rosendahl.
Enligt Johan är det just friheten som gör Sveriges Fria Bygghandlare unika, samtidigt som deras gemenskap gör dem till en stark, trygg partner för såväl kunder som leverantörer.
– Vi vet att det lokala självbestämmandet är något som uppskattas av våra delägares kunder och ett skäl till att de väljer att handla lokalt.
Som en del i lanseringen av det nya namnet och den nya strategin, får Sveriges Fria Bygghandlare ett eget grafiskt uttryck, framtaget av kommunikationsbyrån Falck & Co, i samråd med delägarna.
– Sveriges Fria Bygghandlare har fått en egen, neutral logotyp som passar perfekt med delägarnas befintliga uttryck, oavsett om de är Woody-profilerade eller inte, berättar Christian Falck, vd på Falck & Co.
Arbetet med den nya strategin har pågått länge, men det slutgiltiga beslutet fattades nyligen på bolagsstämman, i stor enighet från alla delägare.
– Det känns fantastiskt stort att det nu är dags att rulla ut det nya och att alla sluter upp helhjärtat. Men så har de ju också allihop varit med och skapat detta, avslutar Johan Rosendahl.