K-rauta fortsätter sin offensiv med finska karaktärer på den svenska marknaden. Sedan två år tillbaka är finske skådespelaren Jarmo Mäkinen K-rautas ansikte utåt. Nu får han sällskap i form av den finländska sångerskan och bastuförespråkaren Arja Saijonmaa.
I K-rautas nya reklamfilm som börjar sändas denna vecka stämmer duon upp i en omgjord version av Arja Saijonmaas hyllade låt ”högt över havet”.
För två år sedan lanserade K-rauta sitt nya kommunikationskoncept som bygger på positionen ”Ett byggvaruhus av det rätta virket”. Den finske skådespelaren Jarmo Mäkinen, känd från bland annat Jägarna, har synts i reklamfilmerna som manifesterat det nya konceptet. Nu får han sällskap i rollen som ansiktet utåt för byggvaruhuskedjan då sångerskan Arja Saijonmaa knutits an till K-rauta.
Samarbetet med Arja är även början på ett nytt initiativ kring bastu/sauna där Arja kommer att synas både i marknadsföringen men även finnas med i diskussionerna kring utvecklingen av K-rautas erbjudande gällande bastu/sauna-produkter framöver.
Konceptet inleds med en 45sekunder lång reklamfilm, där Jarmo Mäkinen och Arja Saijonmaa sjunger en omgjord version av Arjas hit ”högt över havet”. Istället för kärlek sjunger duon nu om vikten av kvalitet när det kommer till byggnationer. Bland annat har den klassiska refrängen ”högt över havet och bort emot land” skrivits om och lyder nu istället ”det ska byggas i staden och byggas på land…” något duon sjunger ridandes på en björn i solnedgången.