Efter lyckat resultat i flera tester satsar nu Beijer Byggmaterial storskaligt på skanning för proffskunder. Idag finns möjligheten på nio anläggningar. Efter sommaren ska självskanningen vara införd på Beijers samtliga 83 anläggningar.
Ständigt matas vi med uppgifter om allt högre byggkostnader. Ofta framhålls prisutvecklingen på byggmaterial som en av de största bovarna i sammanhanget. Kostnaderna för exempelvis mark, infrastruktur, logistik och inte minst arbetstiden för byggnadsarbetet har inte skärskådats på samma sätt i den allmänna debatten, även om man inom branschen i stort varit medveten om sakernas tillstånd.
Beijers erbjudande om att med självskanning förkorta tiden för – och samtidigt förenkla framförallt de så kallade småbyggarnas inköp – får ses som ett steg på vägen mot kostnadseffektivare logistik. Om, som så ofta förekommer, två man med pickup och släp kommer till anläggningen för att handla så gäller det att det går undan. Tid är pengar, det gäller att producera på bygget och om två man kan spara en halvtimme i bygghandeln genom att skanna inköpen i stället för att köa är det mycket värt.
Hur går det till?
Inom livsmedelshandeln är det vanligaste självskanningsmediet en separat skanner. Beijers lösning är en app som används direkt i mobiltelefonen och som är tillgänglig både för Iphone (Appstore) och Android (Google Play). Med appens QR-kod anmäler kunden sin ankomst via en startskylt på den aktuella anläggningen.
Vid köp skannas streckkoden på artikeln eller prisetiketten på hyllkant. Ordern avslutas direkt i appen och kunden får en kod för utpassering i kassan. På bygglager/brädgård används samma kod för att öppna bommen. Precis som vid ett vanligt köp skickas fakturan enligt kundens krav på märkning.
För att logga in och börja använda systemet krävs Beijers e-handelsinloggning. Kunden ansöker om en inloggning via hemsidan eller sitt lokala byggvaruhus.
Appen är på svenska, men då många hantverkskunder kommer österifrån finns det språkstöd på polska, litauiska, ryska och engelska.
Säkerhet?
För att i görligaste mån skydda sig mot stölder och svinn i samband med skanningen görs stickprovskontroller vid utpassering. Upptäcks något galet ställs den aktuella kunden under observation och kontroll genomförs oftare. Den kund som ertappats med en ”felräkning” och upplysts om konsekvenserna undviker nog konfrontation i fortsättningen.
Snabb utveckling inom bygghandeln
Olika e-handelslösningar och som nu Beijer Skanna är tecken på snabba förändringar inom svensk byggmaterialhandel. Logistikfunktionerna vässas, hubbarna för direktleveranser blir allt viktigare, kundservicen automatiseras i allt större grad, samtidigt som generationsväxlingen hos kunderna ställer krav på än snabbare digitalisering.
Det vi ser i kristallkulan är kanske ytmässigt mindre anläggningar, mer snabbrörliga butikssortiment i mindre mer köpstimulerande butiker och proffskunder som sköter hela sin varuförsörjning via appar, samtidigt som kraven på redovisning av klimatpåverkan, ursprung, återbruk med mera blir allt fler och krävande. Det gäller att hänga med i svängarna om man vill stå sig i konkurrensen.
Därför var det trösterikt att vid vårt besök hos Beijer på Lidingö får veta att kaffehörnan för proffsen fortfarande är en viktig knutpunkt för personliga kontakter, social samvaro och affärer. Ingenting går upp mot den personliga kontakten, skämtet och glimten i ögat.
Lars Cyrus