”Vi har tröttnat på att det tycks vara fritt fram att ge sig på hantverkare. Det är en obehaglig utveckling att se ett populärt tv-program som Fuskbyggarna underblåsa fördomar på det här sättet ”. Beijers attack i en debattartikel i Metro visade sig vara starten på en reklamkampanj.
Det är inte var dag som byggmaterialkedjorna ger sig in i samhällsdebatten. Men nu har det hänt. Peter Austler, marknadschef på Beijer Byggmaterial höll i pennan när han attackerade Fuskbyggarna i TV4 i en debattartikel i Metro. Peter Austler menar att alla hantverkare dras över en kam trots att de allra flesta är hårt arbetande och seriösa.
”Men när man väljer att skapa en serie som heter ”Fuskbyggarna” bidrar man i stället till att förknippa en hel yrkeskår bestående av hundratusentals hårt arbetande människor till brottslingar, trots att de utgör en liten minoritet. Vi tycker det är att passera en gräns” skriver han.
Samarbetar
Han skriver att Beijer samarbetar och stöttar hantverkarna och att han snarare ser denna grupp som hjältar som realiserar bostadsinnehavarnas drömmar.
”Dessa hjältar stöttar vi på alla sätt vi kan, varje dag. Vi ser deras vardag och är en del av den. Därför blir vi upprörda när de får oförtjänt mycket ovett från mediehus som i andra sammanhang aldrig skulle komma på tanken att slänga ur sig föraktfulla eller fördomsfulla kommentarer om grupper av människor”.
När väl debattartikeln hade publicerats i veckan drog Beijer igång en reklamkampanj till stöd för hantverkarna. Debattartikeln som publicerades parallellt med reklamfilmer i TV visade sig alltså vara startskottet för kampanjen “Bygger dom som bygger”.
Tydlig profil mot proffsen
– Med vårt nya marknadskoncept vill vi positionera oss tydligare mot de professionella byggarna utan att helt skrämma bort nyfikna hemmaproffs. Med andra ord visar Beijers nya profil tydligt ett företag som vänder sig till proffs i första hand. Vårt nya koncept berättar i flera olika steg att vi står på byggarnas sida. Att vi ser och uppmärksammar dem som proffs. Att de är varmt välkomna till oss på Beijer, säger Peter Austler i ett pressmeddelande.
I reklamfilmerna visar Beijer Byggmaterial hur det skulle se ut om exempelvis frisören eller tandläkaren skulle bli behandlade så som många hantverkare blir behandlade av sina kunder.
– Vi kommer stå upp för de hundratusentals duktiga hantverkare som jobbar dygnet runt för att förverkliga sina kunders drömmar om köksöar, lärkaltaner och spaavdelningar. Samtidigt sköter de firmans ekonomi, administration och sliter för att få det att gå ihop. Vi kommer att göra detta under devisen #backabyggarna och för att de är våra kunder som vi hjälper och ger service till varje dag, säger Peter Austler.