Tidningen Affärsvärlden gör i sitt senaste nummer en stor satsning på Bygghandeln och prispressen som tidningen kallar ”brutal”. Flera aktörer uttalar sig.
– Prisläget i branschen är ett helt annat än vad det var för tio år sedan. Vi följer självklart vad som händer på marknaden och vi vill erbjuda attraktiva priser, men vi satsar främst på kvalitet. Det kostar lite mer, men våra proffskunder vill ha och behöver bra material och verktyg, säger Jonas Ahnve, affärsutvecklingsdirektör på Beijer Byggmaterial till tidningen.
Affärsvärlden tar sin utgångspunkt i hemelektronikbranschen som på 1980- och 1990-talen genomgick en förvandling när lokala radio- och tv-handlare slogs ut av stora kedjor. När det gäller bygghandeln bestod den i mitten av 90-talet, som tidningen säger, fortfarande främst av lokala och regionala bygghandlare och brädgårdar. ”Men på bara några år kring millennieskiftet följde en invasion av byggvarukedjor som Bauhaus, Bolist, Hornbach, Byggmax och K-Rauta. Sedan dess har det skett en ytterligare konsolidering i och med att större kedjor köper upp mindre, lokala och ofta familjeägda bygg- och järnhandlare för att täppa igen vita fläckar i butiksnätet”.
Det noteras också att Cheapy och Silvan, tvingas kasta in handduken. Dessutom går fler och helt andra typer av aktörer in på marknaden och konkurrerar – Rusta, Clas Ohlson, Jula och Biltema.
Från 75 till 100 miljarder
Afffärsvärlden upplyser om att mellan åren 2007 och 2013 ökade branschomsättningen från 75 till cirka 100 miljarder kronor och förklarar det med ”Timell-effekten” och rot-avdraget.
Men samtidigt som omsättningen har ökat har, konstaterar Affärsvärlden, marginalen i branschen minskat från ungefär 5 procent i snitt 2007 till 3 procent 2013.
– Vi har sett att marginalerna har minskat successivt de senaste åren och det är en följd av att priset har blivit ett konkurrensmedel. Det är ett av orosmolnen för branschen, man kan inte hålla på och sälja mer till lägre marginaler hur länge som helst. Någon gång passerar man nollpunkten. Det hjälper inte att bara minska på organisationerna, man måste även utveckla butikskoncepten och få igång näthandeln för byggvaror, säger Ulf Gustafsson, vd på Bygg- och järnhandlarna till tidningen.
Bauhaus och dess marknadschef Johan Saxne beskriver hur bolaget 2004 hade sju varuhus i Sverige och låg på drygt en fjärdedel av dagens omsättning och i dag har bolaget 18 varuhus med totalt 2 800 anställda och 3,5 miljarder i omsättning. Enligt Saxne beror framgången på att företaget kan hantera stora varuvolymer från sitt centrallager på 70 000 kvadratmeter i Norrköping.
Inga mellanhänder
– Logistiken och volymen är helt avgörande. När vi köper produkter från tillverkarna använder vi inga mellanhänder eftersom vi har kapaciteten att sköta transporterna själva. Och så ska man komma ihåg att våra varuhus är på 20 000–25 000 kvadratmeter, medan en del av våra konkurrenter har en tiondel så stora varuhus. Det innebär att vi har ett större sortiment och en större lagerkapacitet, säger han.
I det högre prissegmentet på marknaden finns Beijer Byggmaterial, som ägs av en av världens största byggrossister, Wolseley, noterat på Londonbörsen. Koncernen har 3 000 anläggningar i 18 länder och 39 000 anställda. I Sverige har Beijer 75 anläggningar och omsatte 2013 cirka 4,5 miljarder kronor.
– Man måste sätta priset i relation till kvalitet. Om vi jämför vårt sortiment med konkurrenternas så har vi en avsevärt större produktbredd med fler dimensioner och högre. Vi vill jobba väldigt nära våra proffskunder och se oss som en del av deras projekt, säger Jonas Ahnve, affärsutvecklingsdirektör på Beijer Byggmaterial.
– Prisläget i branschen är ett helt annat än vad det var för tio år sedan. Vi följer självklart vad som händer på marknaden och vi vill erbjuda attraktiva priser, men vi satsar främst på kvalitet. Det kostar lite mer, men våra proffskunder vill ha och behöver bra material och verktyg, säger han till Affärsvärlden.