Bygghemma lägger nu sitt fokus på logistiken genom rekryteringen av nya logistik-chefen Carl Lumsden. Siktet är leveranser på kvällar och helger och att öka marknadsandelarna på nätet. Vd Mikael Olander och Carl Lumsden intervjuas här i webb-tv.
Här kan ni se filmen. I inslaget i vår webb-tv-intervju avslöjar Bygghemmas ledning att den stora frågan nu är logistiken och att det är anledningen till rekryteringen av Carl Lumsden från hemelektronikföretaget Media Markt. Idag har Bygghemma en dryg procent av den totala handeln med byggvaror. Vad är målet?
– Vi tror att om x antal år ligger den nätbaserade bygghandeln på 30 procent och där vill vi gärna vara med och ta en stor del av kakan, svarar Mikael Olander i intervjun.
Varför ska kunderna gå till Bygghemma istället för att gå till den näthandel som de traditionella bygghandlarna bedriver?
– Vi är ju specialister och hoppas och tror att vi kan vara bättre än de andra. Då är det viktigt att vi ligger före de andra aktörerna på logistiken.
Vad vill då Carl Lumsden bidra med?
– Att erbjuda den flexiblaste leveranslösningen för slutkunden. Jag tror att precisionen är viktigare än snabbheten även om snabbheten fortfarande är väldigt viktig. Men kunderna vill veta vilken tid på dygnet leverensen kommer och kunna få varor även på kvällar och helger. Och även vissa tjänster som inbärning kommer att bli än viktigare.
En av Carl Lumsdens uppgifter blir att få till ett tätare samarbete med leverantörerna och därmed vilket han ser som en nyckelfråga för Bygghemma framöver. När det gäller samarbetet med XL och leveranser av vissa varor via butik ser han det som viktigt men inte avgörande.
– XL är ett alldeles utmärkt komplement om vi ska ha snabba leveranser. Men utgångspunkten är leveranser från leverantör till slutkund.
När passerar ni 2 miljarder?
– Totalt sett blir det väl i sämsta fall om två år, svarar Mikael Olander.
En längre intervju med dem kan ni läsa i senasteb numret av Järn Bygg Färg.