Reklamombudsmannen fäller Byggmax för ett sponsrat Facebook-inlägg som gjort jämförelser av kostnaden för att bygga en altan mellan Byggmax och elva andra bygghandlare. Reklamen bedöms vara vilseledande.
På Facebook hade Byggmax publicerat ett stapeldiagram med prisuppgifter över elva bygghandlare. Reklamombudsmannen konstaterar att prisskillnaden ser större ut än vad den är på grund av att staplarna inte visas i sin helhet och inte börjar vid noll.
Med stöd av diagrammet hävdade Byggmax att ett altanprojekt med Byggmax är hela 8 520 kr billigare än den dyraste aktören i undersökningen.
Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen ger intryck av att Byggmax har avsevärt lägre priser än vad konkurrenterna har. Materialkostnaden hos annonsören är enligt diagrammet 16 352 kronor medan den högsta kostnaden hos konkurrenterna är 23 809 kronor. Prisskillnaden mellan annonsörens pris och den dyraste av konkurrenterna avspeglas av att annonsörens stapel är en femtedel av den dyraste.
Reklamombudsmannen anser inte att skillnaden i pris på ett rättvisande sätt avspeglas av staplarna i stapeldiagrammet. Den omständigheten att korrekta siffror har angetts i staplarna ändrar inte bedömningen. Reklamombudsmannen finner därför att jämförelserna i reklamen är vilseledande.