K-Rautas motto är att hjälpa kunden från start till klart. Nu kopplar kedjan ihop sina konsument- och proffskunder i sin nya digitala installationstjänst för att erbjuda vvs-tjänster. Allt sköts via tech-startupen Dones app.
– Jag tror att våra kunder kommer att uppleva att appen är enkel att använda och att de får tag på duktiga, certifierade hantverkare på kort tid, säger Daniel Ahlqvist, affärsområdeschef på K-Rauta, och han betonar att samarbetet med Done är ett led i K-Rautas digitala acceleration och att erbjuda en konkurrenskraftig kundupplevelse.
Först ut är tjänster inom vvs och badrum. Sedan kommer tjänsteutbudet att breddas med andra kategorier.
Tanken med Dones app är att minska rörmokarnas administrativa börda genom fastprisofferter och förenklad rothantering. Därigenom frigörs tid för hantverkarna att utföra mindre installationer, som de i regel avstår ifrån då offertskrivning, administration av rotavdrag och projektkoordinering kan ta mer tid än vad som går att fakturera.
Naturlig tjänsteutveckling
K-Rauta har länge erbjudit installationstjänster samt rådgivning och kompetens för att hjälpa kunderna med deras projekt. För Daniel Ahlqvist är den nya digitala installationstjänsten ett naturligt steg i företagets utveckling.
– Vi ser en ganska tydlig efterfrågan på installationstjänster. Kunderna vill inte bara köpa produkter utan man vill ha en färdig lösning i större utsträckning än tidigare. Det är också en allmän utveckling att vi är mer vana att köpa tjänster idag.
Han framhåller att vvs och badrum är mer komplext än andra kategorier. Man vill inte råka ut för vattenskador, och försäkringsbolagen ställer krav på ett korrekt utförande. Det får inte bli fel, och därför såg K-Rauta en möjlighet att hjälpa kunderna med vvs-installationer.
Hantverkare ansvarar
Ansvaret för att arbetet utförs korrekt, ligger på den enskilde hantverkaren som är certifierad och har en ansvarsförsäkring. Inom vvs uppfyller både hantverkaren och produkterna branschreglerna för Säker Vatteninstallation.
Konsument når proffs
Med den nya tjänsten slår K-Rauta två flugor i en smäll. Många av kedjans företagskunder är med i satsningen och genom tjänsten har de möjlighet att hjälpa K-Rautas konsumentkunder. Dones roll blir att förmedla installationsuppdrag.
– Kunden bokar själv tjänsten i Dones app och hantverkaren sköter uppdraget via appen. Vi marknadsför tjänsten på vår hemsida inom de kategorier där vi erbjuder installationstjänster, men även i varuhusen, säger Daniel Ahlqvist.
Enligt honom innebär tjänsten en stor fördel för konsumentkunden, som får en trygg och smidig installation utförd av en kunnig hantverkare. Kunden har också möjlighet att boka videosamtal för att kunna ställa frågor inför besöket via appen. Dessutom har konsumentkunden all kommunikation, från bokning till offert, schemaläggning och faktura samlat i Dones app.
Mindre företag
Bland företagen är intresset för att medverka i satsningen störst bland K-Rautas mindre proffskunder.
– Större företag är mer inriktade på helhetsaffärer. De lite mindre byggarna är mer intresserade av begränsade uppdrag generellt. Vad som är positivt för byggarna är att det är tydligt vad som ingår i installationstjänsten och vad de tjänar på ett uppdrag. Men det är lite annorlunda än en traditionell affär eftersom hantverkaren behöver använda Dones app för att planera och utföra installationen, säger Daniel Ahlqvist.
Lyckad lansering
Installationstjänsten inom vvs och badrum kommer till en början att finnas tillgänglig i utvalda varuhus samt online i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Umeå. Sedan kommer den att erbjudas i fler städer.
Tjänsten har fått ett positivt mottagande och Daniel Ahlqvist ser en stor potential att utveckla tjänsteutbudet än mer.
– Det tar lite tid att marknadsföra ett nytt erbjudande och få ut informationen till kunderna, men det har varit en bra start för själva lanseringen. Försäljningen har kommit igång och vi undersöker möjligheterna att erbjuda installationstjänster inom andra kategorier. Elinstallationstjänster står nog närmast på tur.
Per Gidlund