Den första upplagan av Byggmaterialdagarna avslutades med en paneldiskussion med kedjeledarna om branschens ödesfrågor: Digitaliseringen, konsolideringen och tjänsteutbudet. Se och lyssna på debatten genom att klicka nedan. Eller läs sammanfattningen längre ned. Här är filmen.
Byggmaterialdagarnas avslutande paneldiskussion på fredagen med kedjeledarna leddes av tv-journalisten Folke Rydén. Han uppehöll sig kring branschens ödesfrågor och började med att ta upp monteringskonceptet. Carl-Tore Bengtsson på Derome svarade snabbt.
– Vi har bestämt oss. Vi jobbar mot proffs. Vi har tjänster som de vill ha. Vi monterar inte men erbjuder logistik som huvudsyssla.
Montera kommer ni inte göra? Frågade Rydén.
– Inte mot konsument, svarade Carl-Tore Bengtsson.
Magnus Detterholm på Optimera är inne på samma linje.
– Jag tror att målgruppen är en viktig del när man väljer strategin. Vår kund monterar och vi stöder kunden med tjänster kring dennes behov.
Pierre Nyström på Beijer fortsatte:
– Beijer har samma syn. Men vi tycker det är positivt att branschen testar olika vägar.
Kan bli bra öppning
Tomas Fritzon på Bolist sa följande:
– Slutkunden och kunden kommer söka sina vägar att få sina projekt monterade. Det kan bli en bra öppning att hantera det.
Bert Larsson företrädde XL-Bygg som ju sedan länge har ett monteringskoncept :
– Det finns väldigt många konsumenter som inte har en relation till sina proffsbyggare och då kan vi hjälpa dem med det. Det är ändå i slutändan en konsument som ska betala kalaset och då gäller det att hitta smartaste vägen fram.
Magnus Detterholm tror att det finns andra typer av tjänster som byggmaterialhandlarna kan erbjuda.
– Jag tror att tjänsterna kommer att kunna utvecklas mycket mer kring logistik och i riktning åt att skapa effektivitet på byggarbetsplatsen. Vi har ett miljonprogram framöver som ställer stora krav på snabbhet.
Förbättringar
Pierre Nyström pekade på förbättringar i byggkedjan:
– Det finns en enorm potential i effektivitetsläckaget i värdekedjan från arkitekt till byggare. Där har vi en viktig roll och utveckla den affärsmodell vi har med lokala anläggningar med relation till kunden och samtidigt krävs stordriftsfördelar.
Vad efterlyser ni från leverantörerna? frågade en av åhörarna.
– Jag saknar modet att diskutera gemensamma kostnadsbilder och våga öppna upp framöver för att effektivisera.
Folke Rydén ställde frågor kring E-handel och fick spretiga svar. Bert Larsson svarade att XL-Bygg valt den traditionella lösningen för konsumenterna genom samarbetet med Bygghemma.se. Men mot proffsen går man en annan väg.
– När det gäller vår relation till de professionella kunderna så försiggår den bakom inloggning på ett strukturerat sätt där man kommit överens om villkor etc.
Konsolideringen fortsätter
Hur går det med konsolideringen i branschen? frågade programledaren.
– Inom en inte alltför lång tid kommer åtminstone hälften av våra varumärken ha stöpts om på olika sätt. Vi måste upp till mycket större volymer och de som klarar det kommer ta ett mycket större grepp. Jag tror det kommer hända väldigt mycket inom några få år, svarade Tomas Fritzon.
Magnus Detterholm:
– Det kommer krävas mycket större volymer för att klara logistiken. Då behövs en konsolidering. Optimera är inne i en position där det kommer hända väldigt mycket.
Inte orolig
Folke Rydén: Är du orolig?
– Nej, jag är en av dem som köper, svarade Detterholm med ett leende.
Hemligheten med att överleva då? Undrade Folke Rydén.
– Det är att vara konkurrenskraftig och ha ett unikt bra erbjudande som fungerar i en nationell marknad. Och vara hyfsat stor, sa Bert Larsson.
Pierre Nyström lade till:
– Men det fordras att det finns intressenter som vill sälja och det finns det. Betydande förändringar är på gång.