Kesko Sverige ökar sin ambition att ta marknadsandelar på proffsmarknaden i storstadsregionerna genom sitt varumärke K-Bygg. Den 7 april 2021 öppnade byggvarukoncernen en ny modern K-Bygganläggning i Hisings Backa i Göteborg.
– Det är i en miljö vi vill vara i. Området håller på att förvandlas till en stadsdel med handel, kontor och bostäder. Vår anläggning ligger nära E6:an och har ett bra logistiskt läge för proffshandel, säger Erik Öhlin, Chief Operating Officer inom Building på Kesko Sverige.
Han berättar att Kesko Sverige är i en tillväxtfas och har offensiva tillväxtplaner i Sverige. I storstadsregioner som Göteborgsområdet finns de stora volymerna, och om dem vill Kesko Sverige vara med och konkurrera.
Fortsatt satsning
Prognoserna visar att det kommer att byggas mycket i Göteborg framöver. K-Bygg Hisings Backa är den första nyetableringen och fler enheter planeras.
– Vi kommer att fortsätta med den tillväxtresa vi påbörjat. Vi tittar på både förvärv och nyetableringar och hoppas att vi inom kort kan ha fler K-Bygg-anläggningar i västra Sverige, säger Erik Öhlin.
Men han understryker att K-Bygg också ska växa i de regioner där man redan är etablerade. Idag finns K-Byggs 35 anläggningar på mindre orter i Jämtland, Härjedalen, Stockholm, Östergötland och ner mot västra Sverige. Målet är att skapa synergieffekter mellan anläggningarna.
– Vi vill att våra framtida förvärv ska koppla ihop regionerna så att våra anläggningar kan samarbeta. Vi vill hitta en kombo av etableringar i storstadsregioner och i mindre städer.
Lokalt fokus
På de mindre orterna är K-Bygg en stark aktör med lokal förankring, och samma arbetssätt kommer att användas i storstadsregionerna.
– Vår decentraliserade affärsmodell är framgångsrik. K-Bygg har på de flesta orterna en väldigt lokal tradition och känner kunderna mycket väl, och man driver sina lokala anläggningar med stort engagemang och kundfokus i allt man gör. Det entreprenörskapet kopplat till det starka ägandet i ryggen, är en väldigt lyckosam kombo, säger Erik Öhlin.
Han berättar också att de har varit noggranna i rekryteringen av medarbetare för att kunna ge den rätta servicen till kunderna i Göteborgsregionen.
– Vi kommer att vara 10-15 personer i Hisingsback-anläggningen och vi har lyckats rekrytera jätteduktiga människor som är kompetenta, kan den lokala marknaden och som vill utveckla vår affär, så det kommer att bli alldeles utmärkt. Platschefen Andreas Carlsson har tidigare jobbat för en konkurrent och även på leverantörssidan. Han känner kunderna och marknaden i Göteborg väl och han ställer höga krav på sig själv och sina medarbetare så det är verkligen en jättebra rekrytering.
Sortiment för proffs
K-Bygg Hisings Backa vänder sig inte endast till proffs. Privatpersoner är också välkomna, men det är proffsinriktat sortiment och det märks också i de digitala kanalerna.
– De drygt 8000 artiklar som finns i anläggningens lokala sortiment kommer att visas i butikens webbhandel, och den kommer även att vara öppen för privatpersoner. Men huvudfokus med K-Byggs e-handel är att proffsbyggare ska kunna lägga sina order, se sina kundunika priser och göra sina offerter, förklarar Erik Öhlin.
Själva anläggningen i Hisings Backa har liksom K-Byggs övriga anläggningar byggts utifrån den lokala proffskundens behov. Anläggningen kommer att ha 6000 kvadratmeter under tak och där ryms butiken och en drive-in-hall. Därtill kommer stora last- och logistikytor utomhus.
– För att kunna konkurrera måste vi ha ett brett sortiment av virke och tungt byggmaterial, sen ska vi vara jätteduktiga på färg och interiör också. Anläggningen ligger nära E6:an och det gör våra logistiklösningar effektiva. Vår rymliga drive-in-hall gör det också enkelt att hämta varorna. K-Bygg Hisings Backa är helt enkelt ett väldigt bra helhetskoncept för proffsbyggare och vi ser fram emot fler enheter i regionen, säger Erik Öhlin.
Per Gidlund