Är detta Sveriges mest anonyma bygghandelskedja? För 30 år sedan gick några bygghandlare i Sydsverige ihop för att pressa leverantörspriserna. Sedan 2007 har de ett gemensamt bolag – Scanti BMH AB – och en administratör som sköter priser, förhandlar fram avtal och sköter faktureringen. Det har sparat både tid och pengar. Namnet syns bara lite diskret i reklambladen.
– Men Scanti ska jobba backstage, menar Krister Karlsson, vd som sköter både priser, avtal och fakturering tillsammans med en kollega på kontoret i Klippan. Se reportaget med Krister
Karlsson och Sven Tore Andersson i webb-tv på vår hemsida.
Filmen med Krister Karlsson och Sven Tore Andersson och en av handlarna kan ni se här i webb-tv. När jag knackar på ytterdörren nere på en innergård innanför Storgatan i Klippan kommer Krister med raska steg ned för trappan. Den här dagen möter även ordföranden för Scanti Sven Tore Andersson upp. Innan vi går upp för trappen i det cirka hundra år gamla gula stenhuset där numera flera företag delar kontor tittar vi in i ett gemensamt utrymme med trivsamma läderfåtöljer och en kakelugn. Huset andas trivsel.
Men vi går upp för trappan till kontorsrummen och berättelsen kan börja. Detta är en historia om ett tiotal mindre bygghandlare i Sydsverige som tidigt såg utvecklingen mot större kedjor och uppköp. Och en tuff kamp för att överleva som liten handlare. Utvecklingen har gett dem rätt. Men det steg som de var på väg att ta under de första kontakterna 1984 var inte självklart. Det minns både Krister Karlsson och Sven Tore Andersson som var två av handlarna.
– Vi insåg att något måste göras för att få bättre priser av leverantörerna. Men när vi möttes på restaurang Gästis i Klippan i augusti 1984 var vi inte speciellt talföra utan mer avvaktande mot varandra, säger de båda herrarna 30 år senare.
Hjälptes åt i början
Men handlarna började försiktigt hjälpas åt med att ta in priser från leverantörerna, varje handlare utifrån de speciella kontakter de utarbetat med vissa av leverantörerna. Det blev väldigt ostrukturerat och till slut lades alla avtal upp på bordet och det blev tydligt vilka man skulle satsa på i den gemensamma gruppen.
Så höll det på till för några år sedan.
– Vi började uppleva att leverantörerna inte riktigt tog oss på allvar och att inte alla i gruppen handlade så mycket som de borde, förklarar Krister Karlsson.
De sneglade på de större frivilligkedjorna men kom fram till att också deras främsta uppgift var att förhandla fram bra avtal. Dessutom ville ingen ge avkall på sin frihet.
– I en kedja med 100 medlemmar kan det vara svårt att göra sin röst hörd. Vi känner varandra väl i den här gruppen, säger Sven Tore Andersson som intygar att styrelsemötena i Scanti numera är mycket familjära och trevliga.
Österlens Byggmarknad såldes
Scanti BMH AB blev alltså namnet på det gemensamma bolag som bildades 2007. Sedan Österlens Byggmarknad såldes för ett och ett halvt år sedan är det åtta handlare från Skåne, Blekinge, Halland och Småland med en omsättning på totalt cirka 65 miljoner kronor som nu låter Krister Karlsson och hans kollega Helen Olsson sköta prisuppdateringar, förhandla fram avtal och ta hand om faktureringen.
Genom att ta en avgift per faktura finansierar Scanti sin administration samtidigt som varje handlare dagligen minskar sitt fakturaflöde. Tricket är att alla leverantörer skickar fakturorna till Scanti som samlar ihop flödet genom ett datasystem och pytsar ut det som en enda faktura.
– Alla handlare kom fram till att vi skulle ta bort sådant som tar tid och kostar pengar, förklarar Krister Karlsson. Vi skapade ett bolag som talade samma språk med alla leverantörer.
Scanti byggde också upp en artikeldatabas via Garps affärssystem som Krister Karlsson sedan tidigare lärt upp sig på. Det innebär också att han kan lösa de flesta dataproblem som handlarna stöter på. En datakonsult utan kostnad alltså.
Avtalen med leverantörerna skrivs på två år. Krister Karlsson känner inte till de andra kedjornas avtal men tror att Scanti ligger väl till.
De åtta handlarna marknadsför sig genom reklamblad där namnet Scanti under de senaste åren smugits in på sista sidan. Men i övrigt ligger man lågt.
– Scanti ska jobba backstage. Vi ska inte profilera kedjan och sätter inte upp några stora skyltar som de andra kedjorna gör. Men handlarna har ändå velat att det ska komma fram i reklambladen eftersom en del kunder tror att de måste vara dyrare ”eftersom de inte hör någon kedja”, säger vd:n för Scanti.
Kontakt med mindre handlare
När jag frågar Sven Tore Andersson och Krister Karlsson om inte fler är intresserade av att gå med i Scanti berättar de att de har kontakt med flera obundna mindre handlare som visar intresse.
– Problemet är att de snabbt kommer in på priser men jag försöker säga att de dessutom sparar kanske 15-20 timmar i veckan, säger Krister Karlsson.
– Men vi får inte bli för många och ingen får bli för dominerande, fastslår Sven Tore Andersson.
Jag styr min bil mot Mörarp utanför Helsingborg och träffar Patrik Lindskog, ägare av E.W Paulsson, en av bygghandlarna i Scanti-gruppen, som funnits i drygt 100 år. Han har fördubblat omsättningen sedan han tog över den tidigare familjeägda rörelsen.
– Det har fungerat jättebra med Scanti utifrån de idéer vi hade. De är en liten förening, inte toppstyrd som talar om för mig exakt vad jag ska göra utan jag får göra lite som jag vill, säger Patrik Lindskog som uppger att han minskat antalet fakturor från 13-14 per dag till en enda.
Patrik Lindskog tror att Scanti ska fortsätta att hålla en låg profil.
– Det ska finnas med som en liten parantes men jag tror att det är viktigt att vi fortsätter att vi finns kvar som lokala småhandlare.