I alla handel strävar vi efter långvariga affärsförbindelser med ömsesidigt förtroende. I dag, när huvuddelen av våra kunder är ”business to business” är det viktigare än någonsin att bägge parter hjälps åt för att få affären med slutförbrukaren.
Det är en himmelsvid skillnad mellan att möta den trogna privatkunden och att göra affärer med ett företag, vare sig det är en byggare, en industri eller ett måleriföretag. Kraven på sortiment, service och kunskap skiljer sig på de flesta punkter. Om en privatkund lämnar oss är det tråkigt, men ingen katastrof. Om proffset väljer en konkurrent kan det i värsta fall vara helt förödande för verksamheten. Sätten att knyta proffskunden närmare företaget har genom åren varit många och inte alltid i linje med myndigheternas kontrollintresse. Successivt har dock skruvarna dragits åt och i takt med det har möjligheterna att ”underlätta” affärsförbindelserna minskat. En starkt bidragande orsak är den snabba datoriseringen som innebär att det mesta går att kontrollera in i minsta detalj och ROT-bidraget som gjort svartjobb mindre lönande.
Majoriteten av våra branschers proffskunder är småföretag och hantverkare, ofta enmansföretag. En bristvara för dem är tid. De förväntas yrkesarbeta minst åtta timmar, efter det skall administration och planering klaras av och familjen få sin berättigade uppmärksamhet. Allt som vi kan göra för att avlasta proffskunderna ickeproduktivt arbete efter arbetstid uppskattas mer än mycket annat. De olika samarbetsformer som växt fram inom ”Monterat o Klart”-koncepten ger i många fall den efterlängtade hjälpen. För handlare och proffskunder som inte vill löpa hela samarbetslinan ut finns det medelvägar. En sådan är att hjälpa kunderna med att offerera. Att skriva offerter är ofta både tidsödande och svårt.
Webblösning för offertgivning
Mjukvaruleverantören Tanico har i sin branschlösning för järn- och byggmaterialbranschen en inbyggd webblösning för offertgivning. -Eftersom det är handeln som sitter inne med de största kunskaperna om produkter, priser och logistik ser vi det som naturligt att handeln stöder sina proffskunder med offerthjälp, säger Bernt Olausson, affärsutvecklare på Tanico. -Webboffertmöjligheten finns inbyggd i vårt överbyggande system CIMS ( Connecting Items Management System), förklarar Bernt Olausson. Handelns proffskunder kan där själva skapa offerter till sina kunder direkt i CIMS:s offertapp. Där kan de justera eller ändra texter, justera priser, lägga till procentuella påslag eller rabatter. Kunderna har ju ofta sina unika rabattöverenskommelser inprogrammerade i produktkatalogerna. Givetvis är appen utformad så att kunden kan lägga in egna parametrar som arbetstid, restid och timkostnad. Offerten kan sedan sparas av både kunden och handlaren för att i nästa steg skickas till slutkunden. De kan givetvis ha sin egen logga inlagd. Om offerten sedan blir accepterad går den lätt att förvandla till order enligt ordinarie rutiner, säger Bernt Olausson.
Generationsskiftet går nu snabbt inom bygg- och hantverkssektorn. Den datorisering som för bara några år sen väckte motstånd hos kunderna är i dag en helt naturligt del av arbetet. Smarta telefoner, desktopdatorer, paddor och appar för alla tänkbara beräkningsproblem är vardagsmat för den yngre generationen. Den är också på ett helt annat sätt än sina föregångare intresserad av ett liv utanför jobbet. De moderna affärssystemen erbjuder en rad möjligheter att knyta kunderna närmare till nytta och glädje för bägge parter. Underlättande av offertgivning är ett sätt att knyta de kunderna närmare företaget, det finns många fler, bara fantasin sätter gränser.