Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Nyheter

    Konsumenterna vill ha kvar rot-avdraget

    2015-04-17
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Konsumenterna vill ha kvar ROT-avdraget
    Det visar den enkät som Bygg & Järnhandlarna genomfört med ett riksrepresentativt urval på 1 045 respondenter.

    Enkäten genomfördes med anledning av regeringens besked om att sänka rot-avdraget från 50 procent till 30 procent, något som fick många byggare och bygghandlare att gå i taket. Nu kommer alltså slutkonsumenternas reaktion. I en unik enkät från Sveriges Bygg- och Järnhandlareförbund. Resultatet av frågorna till de 1 045 personerna blev följande:

    • 58 procent tycker att förändringen är dålig eller mycket dålig.
    • 57 procent kommer att ställa in eller minska omfattningen på planerade byggprojekt om ROT-avdraget minskar
    • 56 procent kommer i högre utsträckning att genomföra planerade byggprojekt själv i stället för att engagera hantverkare om ROT-avdraget minskar
    • 65 procent tror att svartjobben kommer att öka på grund av sänkningen av avdraget.

    – Ända sedan sänkningen presenterades av regeringen så har kritik framförts från många håll, säger Ulf S. Gustafsson, vd för Bygg & Järnhandlarna. Vår enkät bekräftar dessutom den värsta av våra misstankar, nämligen den att svartjobben kommer att öka. Vi vill verka för en sund bransch, sunda affärer och sunda konkurrensförutsättningar. Svartjobben motverkar detta. De skapar dessutom en osund attityd som också kan smitta av sig i andra affärshändelser och det vill vi motverka.

    Ulf S. Gustafsson tror personligen inte att sänkt ROT-avdrag kommer att påverka medlemsföretagen mer än marginellt. Däremot kommer det att drabba branschens omsättningsmässigt största kundgrupp, hantverkarna.

    – Konsumenterna och GDS:arna (gör det självarna) kommer att göra mer av jobben själva men materialet måste man ju köpa ändå, avslutar Ulf S. Gustafsson.

    Konsumentundersökningen genomfördes under vecka 15-16 med ett riksrepresentativt urval. Totalt 1 045 respondenter mellan 18 och 75 år svarade på undersökningen.

    Ta del av diagrammet här

     

     

     

     

     

    (Visited 8 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggNyordning hos Svenska Einhell
    Nästa inlägg AB Karl Hedin förvärvar Byggshopen i Vemdalen

    Relaterade artiklar

    DTE förvärvar AB Karl Hedin Emballage – skapar träemballagejätte i Norden

    Företagande och Ekonomi 2025-05-08

    Holm Trävaror är distributör av Accoya i Sverige

    Företagande och Ekonomi 2025-05-07

    Bolist Fristad möter kundbehov med nytt hyvleri och rekordförsäljning

    Företagande och Ekonomi 2025-05-06

    fischer lanserar ny DIY-app – gör hemmabygge säkrare och enklare

    Nyheter 2025-05-06

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.