Efter sammanslagningen förra året mellan svenska Plannja och finska Ruukki står det klart att det svenska varumärket bibehålls men med en utökad produktportfölj för taktillverkaren. Lägg därtill en satsning på solenergi, allt under den nya SSAB-divisionen för byggkunder Ruukki Construction.
Det blåser nya vindar på marknaden för plåttak. I februari presenterades det nya bolaget Ruuki Construction och Plannja med ledningen på plats i Gamla stan i Stockholm.
– Ett sällsynt exempel på ett happy marriage, sa Ruukki Constructions nyutnämnda vd Marko Somerma till mig efter presentationen.
Att äktenskapet mellan Plannja och Ruukki är så lyckligt beror, enligt vd:n, på att de kompletterar varandra så väl. Plannja är nämligen starka i Norden och Ruukka utanför Norden i den östeuropeiska regionen. Och Plannja drar nytta av Ruukkas produktportfölj i sin fortsatta utveckling av plåttak.
Ruukki omsätter i dag drygt 6 miljarder och har över 3 000 anställda på 20 produktionsorter. Förutom takprodukter gör Ruukki byggkomponenter som paneler, profiler och fasadbeklädnad men planerar, tillverkar och installerar också hela byggsystem. De ligger bakom byggnader som Friends Arena och Water Front Hotel i Stockholm samt köpcentret Emporia i Malmö.
Men Plannjas varumärke ska vårdas. Namnet bibehålls på den nordiska marknaden.
– Plannja är outstanding som varumärke, det visar alla varumärkesundersökningar, säger Claes Axelsson, Plannjas försäljningschef i Norden.
Men han talade sig varmt om solenergi under presentationen. Plannja satsar nu hårt på att erbjuda kunderna inte bara ett tak utan också ett energisystem kopplat till taket. Plannja Trend Solar är ett nytt solvärmetak som integreras i husets takprofil och som producerar varmvatten till hemmet – utan att påverka husets stil och arkitektur.
Claes Axelsson medgav som svar på min fråga om kostnaderna att det tar 15-20 år innan investeringen betalar sig. Men de höjda elpriser som han menar kommer samt våra miljömål i kombination med nya statliga subventioner och skattefria kronor att tjäna när man säljer sitt eget överskott till elbolag tror han ska övertyga kunderna.
– Det är dessutom superviktigt att vi tar itu med detta för kommande generationers skull.
Breddat sortiment
Claes Axelsson aviserar inte bara nya energilösningar utan också ett breddat sortiment för Plannja i och med Ruukkis inträde.
– De tillför fantastiskt mycket. Bygghandlarna kommer att få se fler olika takprodukter och energilösningar på det.
Konkurrenter som Lindab ser Marko Somerma bara som en stimulans.
– De arbetar också med kvalitet. Vi ka sporra varandra i en bransch som annars är konservativ.
Och nu när själva produktionsapparaten är på plats efter ett år ser Marko Somerma fram emot att bolagen får ägna sig åt produktutveckling och marknadsfrågor.
– Nu kan vi fokusera 110 procent på det, säger han.