2021 års rörelseresultat för Kesko Sverige som driver kedjorna K-Rauta, K-Bygg och Onninen landade på 309 miljoner kronor, vilket nästan är en fördubbling från 2020. Nu ska fler butiker etableras och marknadsandelarna öka.
2021 blev ett bra år för Kesko Sverige, vars omsättning ökade med 15 procent, vilket är högre än branschens genomsnitt på 11,7 procent enligt Byggmaterialindex. Rörelseresultatet överglänste det från 2020 som då stannade på 162 miljoner kronor.
– Förra året var ett bra år för oss på många sätt. Vi har de senaste tre åren haft en tydlig strategi och målsättning som våra duktiga medarbetare jobbar mot dagligen. Resultatet av det arbetet kan vi se nu. Under förra året kunde vi se en ökad försäljning framförallt mot proffsbyggarna, vilket tyder på att investeringsviljan har varit stor. Vi har även en stark ägare i ryggen som vågar satsa och investera. Kesko har en tydlig strategi: att växa i Norden, och där är Sverige en viktig marknad, säger Endre Espeseth, vd, Kesko Sverige.
Han framhåller att målet för K-Byggkedjan är att växa och ta marknadsandelar i Stockholm och Göteborg, samt att fokus framöver är att utveckla e-handeln, våra logistiktjänster och sortiment för att ge kunden ännu bättre service och valmöjligheter.
Kopplar ihop varumärkena
Kesko Sverige ska också se till att de tre varumärkena K-Rauta, K-Bygg och Onninen börjar samverka mer för att bredda erbjudandet och skapa ett mervärde för kunden.
– Våra tre varumärken skiljer sig för att kunna möta varje specifikt kundbehov men samtidigt ser vi ett värde för kunden att vi tar tillvara på de synergier som finns. Till exempel kommer våra kunder inom kort att ta del av ett spännande samarbete mellan Onninen och K-Rauta. Även inom vatten och avlopp (va) pågår det ett samarbete mellan K-Bygg och Onninen för att stärka erbjudandet ytterligare.