Leden glesnar när de som varit med och byggt upp den byggmaterialkultur som fungerat väl under mångadecennier i vårt land lämnar jordelivet.
Bertil Salomonsson, en äkta skåning från Kivikstrakten, kom till Stockholm i början av 60-talet och tillhörde dem som bidrog till att forma inköpsverksamheten hos några av de byggvaruhus och inköpskedjor, som nu dominerar branschen.
Kooperationen har vid många tillfällen försökt etablera byggvaruavdelningar vid eller i sina större varuhus och med olika resultat. OBS-varuhusen är kanske den satsning som varit mest framgångsrik, ur en neutral betraktares ögon. För att lyckas med försäljning i denna form krävs rätt varor till rätt pris och rätt exponerade. För detta arbete knöts Bertil till KF som inköpsansvarig under många år. Den tiden var säkert också mycket lärorik för Bertil själv. Det hamrades och spikades överallt och gör-det-själv-vågen var i sin linda och efterfrågan på byggvaror, maskiner, färg och järnartiklar ökade.
Boostade Beijer
Genom att KF var delägare i det relativt nya koncept som började byggas upp under 70-talet med Beijervaruhus, rekryterades duktiga medarbetare från KF-sfären. Beijers nye vd, Arne Söderberg, kom därifrån och självklart tog han med sig Bertil som satt på varukunskap och nytänkande. Ett team med Bertil i spetsen och en annan nyligen bortgången trogen branschkollega, Gerhard Rönnmark, bildade en gryende inköpsavdelning för Beijers kommande expansion genom uppköp av strategisk befintlig bygghandel i landet.
Inköpsvolymerna växte genom samordning och centralisering där Bertil var en betydande och väloljad kugge vid de olika förhandlingar, vilka krävdes för den mångfacetterade varufloran. Därav växte naturligtvis även Beijers inköpsavdelning kvantitativt. Konkurrerande företag och inköpskedjor insåg, att mycken kunskap och erfarenhet kunde erhållas, om man lyckades knyta en Beijersinköpare till sig.
Ledde Svebink
Den relativt unga och framgångsrika inköpsorganisationen Svebink var snabb att knyta Bertil till sig som vd inför sin fortsatta utveckling. Här fanns säkerligen både djärva tankar och idéer om hur en lyckad framtid skulle kunna formas. En annan inköpsorganisation som verkligen hade funnits länge var Interpares. Svebink var ungt och framgångsrikt och hungrigt med många annorlunda konstruktioner i sitt arbete för att främja och belöna medlemsföretagen. Interpares var annorlunda på många sätt. Skulle en fusion mellan dessa två vara en framgång för alla? Tänkte och frågade Bertil sina medlemmar och Interpares ledning.
Tänkt blev sagt och sagt blev gjort ! Efter verkställande och trimning av den nya organisationen lämnade
Efterfrågad golfspelare
Bertil satt på vd-stolen och erbjöd sina kunskaper och erfarenheter till den eller dem som önskade. Eftersom hans kontaktnät inom bygghandeln var finmaskigt, fanns såväl tillverkare, distributörer och handel bland dem som önskade utnyttja hans tjänster. Konsultationerna övergick till styrelseposter hos några och som styrelseordförande hos någon. Åkerberga Brädgård var han trogen under 15 år, tills hälsan hindrade hans fortsatta insatser. Statistik och uppföljning av branschens tillväxt var av stort intresse för Bertil samt hans artiklar därom blev uppskattade bidrag till förbund och siare om olika produkters utvecklingsmöjligheter eller överlevnadsmöjligheter.
Likt många äldre, önskade Bertil sig ett lugnt tillbakadragande med olika hobbies som tidsfördriv i trevligt sällskap. Kollegan Bertil fick inte utöva sin stora hobby golf som han hade hoppats, men vi är många som fått lyssna till hans erfarenheter, kunskaper och tankar om framtiden, även utan golfklubba.
Tack för allt du bidragit med för branschen. Många av dina gamla kollegor, konkurrenter, leverantörer och kunder står på utslagstee och väntar på dig.
Ulf Norgren