E-handeln står för en allt större del av den totala detaljhandeln, men lågprishandeln växer lika snabbt. Det visar en rapport från HUI Research som tror att Rusta och andra lågpriskedjor kommer att gynnas när Sverige går mot en lågkonjunktur då fokuset på pris ökar.
– Vi ser att lågprisaktörer tar allt större utrymme i olika handelsområden. Ett exempel här i Stockholm är att Rusta öppnat butik bredvid NK – varandras motpoler. Det finns absolut ett sug efter lågpris, säger Jonas Arnberg, vd vid HUI Research, till Nyhetsbyrån Direkt.
Enligt honom har Sverige större inkomstskillnader än tidigare och det finns en grupp som verkligen kommer att jaga lågprisprodukter.
Han pekar på att det alltid kommer att vara billigare att ställa in en lastpall i en butik och låta kunden göra jobbet än att ha e-handel där någon ska leverera varorna. Han ser också att man ser en stark ökning för detta segment även i andra länder.
Dessutom har lågprisbutiker i Sverige en relativt liten marknadsandel jämfört med andra länder. Och Jonas Arnberg bedömer att lågprishandeln kommer att ha en fortsatt stark tillväxt.