Arbetsmiljöverkets nya sanktionsavgifter slår nu till hårt mot ett byggvaruhus. En underkänd plocktruck kan kosta Bauhaus i Bromma 132 000 kronor.
Fram till första juli förra året krävdes att Arbetsmiljöverket gick till polis och åklagare för att en förseelse skulle kunna resultera i böter. Det systemet ansågs ineffektivt och många ärenden gick aldrig vidare. Sedan drygt ett år tillbaka har Arbetsmiljöverket själv kunnat besluta om så kallade sanktionsavgifter på mellan 40 000 och 400 000 kronor utan att blanda in de rättsvårdande myndigheterna. Det gäller ett antal bestämmelser, bland annat avseende truckar. Och eftersom avgifterna baseras på antalet anställda drabbas större företag hårdast. I fallet med Bauhaus i Bromma blir avgiften 40 000 kronor plus 721 kronor per anställd om Arbetsmiljöverket står fast vid sitt beslut. Detta på grund av att en plocktruck använts som tidigare blivit underkänd av ett besiktningsföretag.
Det nya systemet har kritiserats av bland andra Svenskt Näringsliv för att vara rättsosäkert och avgifterna har ansetts för höga och orättvisa. Många företag väljer hellre att betala än att gå hela vägen i en rättslig prövning i domstol, reglerna är oklara jämfört med annan lagstiftning och avgifterna döms ut oavsett om företaget variot oaktsamt eller ej. När det gäller avgifterna baseras de på antalet anställda och inte på företagets betalningsförmåga.
Första fallet
Nu har vi alltså fått ett av de första fallen i en svensk bygghandel. Det visar att bygghandlare måste hålla en noggrann koll på sina lyftanordningar. Men reglerna omfattar också stegar, ställningar och truckar som är vanliga inom handeln. Ett litet misstag kan bli mycket kostsamt, upp till 400 000 kronor alltså.
Nu pekar dock en del på att besiktningsfirman gjorde fel i fallet med Bauhaus i Bromma. Besiktningsfirman hade slagit ner på lutningsindikatorn på plocktrucken som går under kategorin lyftanordningar i Arbetsmiljöäverkets sanktionsregler och därför krävdes en ombesiktning. Någon sådan hade emellertid inte gjorts vid tidpunkten för inspektionen. Problemet var bara att verkstaden inte hade kunnat hitta något fel på den. Plocktrucken var i själva verket prickfri. Enligt Bauhaus och även enligt verkstaden hade besiktningsföretaget Inspecta utfört besiktningen på ett felaktigt sätt. Inspecta kan ha missat att lutningsindikatorn inte ger utslag förrän plattformen hissats minst 510 millimeter. Två kontroller av en verkstad efter Arbetsmiljöverkets inspektion i april visade på en felfri lyftanordning.
Bauhaus fick mindre än en månad på sig att godkänna sanktionsavgiften, annars hotade verket med att gå till domstol. Den 8 juli klarade plocktrucken ombesiktningen hos Inspecta. Ännu har inte Bauhaus betalat. Nu återstår att se om Arbetsmiljöverket är beredd att ändra på sitt beslut.
När det gäller traditionella truckar är det bara i fråga om brister i tillståndet som sanktionsavgifter kan utdelas på upp till 150 000 kronor.