Försäljningen lyfte 2014 men inte lönsamheten 2014 ökade bygg- och järnhandlarnas försäljning med över 6 procent via en stark slutspurt. Ändå ringer branschförbundets vd Ulf S. Gustafsson i varningsklockorna. – Om lönsamheten fortsätter neråt riskerar det att bli utslagning. Det borde vara glädjeyra hos bygg- och järnhandlarna. Kurvorna pekar rejält uppåt. Mätt med jämförbara enheter mot 2013 ökade försäljningen med 6,3 procent. Mest ökar varugruppen sågat trä med över 15 procent och därefter följer fästdon och verktyg och maskiner.
Och när handlarna trodde att svenska folket skulle hälla upp julglöggen och avbryta sina renoveringar kom en överraskande starkt avslutning på året, hela 12 procent upp i december.
– Det är nästan så att man inte tror på siffrorna. Handels Utredningsinstitut fic ringa runt och kolla med handlarna om det verkligen stämde, berättar Ulf S. Gustafsson, vd på Sveriges Bygg- och Järnhandlareförbund.
Även året innan var december en bra månad. Ulf S. Gustafsson spekulerar i ett ändrat beteende hos kunderna genom att de numera sprider ut sina byggprojekt över året samt att vädret har varit gynnsamt för utomhusarbete de senaste vintrarna. Geografiskt stod Mälardalen för den starkaste uppgången förra året. Där ingår länen Västmanland, Uppsala, Sörmland, Östergötland, Värmland och Örebro.
Det är framför allt på proffsen som handlar. Ulf S. Gustafsson noterar att fler och fler privatpersoner lämnar över hela eller delar av jobb till hantverkarna, även om de skulle kunna göra det själva vilket inte minst rot-avdragen bidragit till. Men orosmolnet för handlarna är den svaga lönsamheten. Marginalerna krymper. Konkurrensen är stenhård.
– Det går successivt neråt år för år. Det är dags att ringa i varningsklockan. Om det fortsätter så här riskerar företag att slås ut, menar Ulf S. Gustafsson.
Måste hitta nya metoder
När också Biltema och Jula och andra kedjor och till och med Ica börjar saluföra delar av bygg- och järnhandlarnas sortiment menar Ulf S. Gustafsson att bygg- och järnhandlarna måste hitta nya metoder att öka lönsamheten. Men vilka? Med glimten i ögat svarar förbunds-vd:n att om han visste det skulle han jobba som högt arvoderad konsult i stället. Men han ser ändå försök till anpassning genom monterat- och klart-konceptet och nya typer av tjänster och service.
När Ulf S. Gustafsson kom till förbundet för 7 år sedan fanns det 150 självständiga handlare, i dag är de färre än 50. I framtiden kommer nog alla att vara organiserade. Han tror att kedjorna klarar sig även på lång sikt men att det kan bli konsolideringar genom att större kedjor köper upp mindre grupperingar vilket sker redan i dag.
2014 var första året som branschindex uppdaterades varje månad. Ulf S. Gustafsson konstaterar nöjt att branschindexet utvecklats till ett framgångsrikt verktyg.
– Jag är väldigt glad över att vi utvecklat detta index. Det är bra för medlemmarna att kunna mäta sitt eget företag mot index. Och det röner uppmärksamhet både utom och inom branschen.