Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 16 procent under 2014 och omsatte 42,9 miljarder kronor. Näst största uppgången svarar bygghandeln för.
Det framgår av e-barometern för 2014 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
De branscher vars e-handel ökade mest under 2014 var leksaker/barnartiklar (38%) och bygghandeln (33%). Även sport/fritid (20%) och heminredning/möbler (18%) ökade sin försäljning kraftigt. Bygghandelns explosivartade ökning sker från en blygsam nivå jämfört med andra branscher som varit snabbare med att sälja över nätet.
– Egentligen är det lite märkligt att vår bransch inte digitaliserats snabbare. Av någon anledning har konsumenter förknippat e-handel med varor som ska passa i brevlådan. Så borde det inte vara, säger Mikael Olander, vd för Bygghemma till Dagens nyheter.
– Det är ju snarare så att byggbranschen är optimal för e-handel, genom att tunga och otympliga varor skickas direkt till dörren, menar han.
Klart största bransch inom e-handeln är hemelektronik, där 23 procent av den totala omsättningen idag kommer från försäljning på internet. Branschen växte med 17 procent på internet under 2014 och omsatte 10,3 miljarder. Hemelektronik är också den bransch som kommit längst med att få fysiska och digitala försäljningskanaler att samspela. Och det är inför köp av hemelektronik, både i fysiska och i digitala butiker, som konsumenterna gör mest research via internet.