Få branscher har expanderat så snabbt som GDS-relaterad järn, bygg och färghandel. Både i Sverige och i övriga Europa har jätteanläggningar växt som svampar ur jorden trots att marknaden i stort sett har stagnerat.
Försäljningen av byggmaterial följer i stort sett konjunkturerna och nationella satsningar på stimulanser av byggsektorn. I Sverige har ROT-avdraget varit avgörande för branschernas utveckling under en följd av år. När det gäller den rena GDS-marknaden är utvecklingen en annan. Både här hemma och i andra Europeiska länder visar utvecklingen att den stagnerat eller i vissa fall gått tillbaka.
Sedan lång tid har GDS-sektorn misslyckats med att se klart på problemet. Hur skall man kunna uppnå tillväxt och utveckling om produkterna bara efterfrågas av hushållen och hushållen endast köper ersättningsprodukter. Om målgruppen GDS och trädgårdsentusiaster redan har allt de behöver av borrmaskiner, handverktyg, gräsklippare och sekatörer.
Ökade säljytor inte detsamma som ökad vinst
Det har tagit de stora multinationella kedjorna många år att se klart på situationen. Säljytorna har expanderat oavbrutet trots att försäljningen per kvm för länge sedan började sjunka.
I samband med Berlinmurens fall fick Tyskland uppleva en våldsam expansion av GDS-sektorn. Uppgången var fantastisk. När järnridån sedan föll lättade det på trycket för GDS-kedjor från andra Europeiska länder. Det blev plötsligt möjligt att uppnå tillväxtnivåer som inte längre var möjliga i hemlandet, eller i grannländerna. De s.k. Öststaterna hungrade efter GDS-produkter, men redan efter några år var marknaden mättad och sedan dess har omsättningen stagnerat eller sjunkit. Ett antal aktörer, t ex franska Bricostore och tyska Praktiker, har fått lov att dra sig tillbaks eller gjort konkurs. Företagen överlevde inte den försvagning av Östeuropas ekonomier som förorsakades av krisen 2008. Hungriga marknader är inte det samma som stabila marknader. Även de blir ”fullmatade”.
I Sverige har vi exemplen Silvan, Cheapy, Coops bygghandel och några till. K-Rauta har själva medgett mångåriga tunga förluster.
Prispress blir lönsamhetspress
Handelns gamla stridsrop ”Sänk priserna” hjälper inte längre. Ingen tjänar längre på det sänkta priset. Resultatet blir i långa loppet sänkt kvalitet och mindre vinst för alla parter.
En naturlig fråga blir: Hur kan tillverkare som tjänar för lite redan i dag förväntas satsa på utveckling av innovativa produkter som inte ger något tillbaks varken under utvecklingstiden eller efter lanseringen. Följdfrågan till branschen blir; Går det att överleva utan nya innovativa produkter i en marknad där konsumenten redan har allt? I Sverige ser vi på många håll det naturliga resultatet av lägre priser och ökad omsättning, nämligen lägre vinst. Den mätta marknaden sväljer inte tillräckligt mycket för att det lägre priset skall resultera i bibehållen eller högre vinst. I en situation med ökande konkurrens från alla håll har prisvapnet blivit kontraproduktivt. Det lägsta priset finns inte. Det gäller att hitta på något annat som kan få GDS-aren att känna att han gör en god affär..