Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Nyheter

    Unik rabatt avgör val av bygghandel

    2015-03-17
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    En färsk undersökning visar att 87 procent av seniorerna väljer en specifik bygghandel om de erbjöds en unik rabatt. Den kändaste bygghandeln är Bauhaus följd av Byggmax, K-Rauta, Beijer Bygg och XL Bygg. Undersökningen är gjord av Smart Senior som är ett fristående företag som arbetar med rabatter och förmåner för alla som fyllt 55 år. Inte helt oväntat är det byggmaterial (73 procent) som står högst på inköpslistan när man besöker en bygghandel. Men man går även till bygghandeln för att köpa trädgårdsartiklar (39 procent) och verktyg (39 procent). Endast 11 procent köper sina utemöbler där. Priset är det som svenska seniorer uppger vara det viktigaste vid köp av byggvaror (51 procent). Även servicen (43 procent) och kvaliteten på varorna (41 procent) är viktiga faktorer. – Detta visar att seniorer bör vara en intressant målgrupp att ta fram unika erbjudanden för. Kan man dessutom erbjuda bra service och kvalitet på sina produkter så är finns stora möjligheter att attrahera seniorerna som målgrupp, säger Peter Antonsson, affärsutveckling Smart Senior.

     

    Detta handlar seniorerna på bygghandeln: 1. Byggmaterial (73 procent) 2. Trädgårdsartiklar (39 procent) 3. Verktyg (39 procent) 4. Färg (38 procent) 5. Inredning (19 procent) 6. Belysning (18 procent) 7. Utemöbler (11 procent) 8. Annat (2 procent)

    Detta är viktigt för seniorerna: 1. Priset (51 procent) 2. Servicegrad/personal (43 procent) 3. Varornas kvalitet (41 procent) 4. Geografiskt läge (29 procent) 5. Utbud (21 procent) 6. Annat (1 procent) Dessa bygghandlare känner man bäst till (max tre alternativ): 1. Bahaus (81 procent) 2. Byggmax (77 procent) 3. K-rauta (74 procent) 4. Beijer Bygg (70 procent) 5. XL Bygg (58 procent) 6. Hornbach (42 procent) 7. Skånska Byggvaror (41 procent) 8. Woodys Bygghandel (29 procent) 9. Fredells (18 procent) 10. bygghemma.se (9 procent)

     

    (Visited 12 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggExperter gav handlarna framgångstips på årsmötet
    Nästa inlägg Soffsamtal om byggvarornas standardisering

    Relaterade artiklar

    Mestergruppen utser Mia Malmros till ny VD i Sverige

    På nya poster 2025-08-15

    Limskola med fokus på smartare och säkrare limning

    Nyheter 2025-08-14

    Ledarskifte på BOA – Johan Sjögren tar över efter Jörgen Sågman

    På nya poster 2025-08-13

    Mestergruppen växer 3,3 procentenheter över marknaden

    Företagande och Ekonomi 2025-08-12

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.