Skånska Byggvaror firar 50 år med en film om och med företagets grundare Börje Blomkvist. Det började med en enkel annons i tidningen Land för 50 år sedan. I dag är företaget en av Sveriges ledande e-handlare inom förädlade byggvaror till hemmafixare. Grundaren Börje Blomkvist tog steget in på hemmafixarmarknaden med en annons i tidningen Land för ytterdörrar i teak. Dörrpartiet sålde slut på några få dagar och resten är historia. I en jubileumsfilm berättar grundaren om hur Skånska Byggvaror blev en av Sveriges ledande e-handlare inom förädlade byggvaror till hemmafixare.
– Jag hade bestämt mig för att starta eget och hittade en lokal på 18 kvadratmeter där jag drog i gång verksamheten. Jag hade en övertygelse att det gick att kombinera bra byggprodukter med postorder. Det visade sig att svenska folket var redo för enkel beställning av bra produkter och bekymmersfria leveranser hela vägen hem, säger Börje Blomkvist, grundare av Skånska Byggvaror.
Efter starten med entréskärmtak, garageportar och dörrar köpte grundaren 1974 en snickerifabrik i Bjuv och under 80-talet satsade Skånska Byggvaror på tillverkning och försäljning av uterum. En produktgrupp som sedan dess vunnit stor popularitet bland svenska villaägare. 1998 startade företaget försäljning på webben och har sedan dess vuxit till en framgångsrik, onlinebaserad nordisk distanshandlare av förädlade byggvaruprodukter. 2012 sålde grundarfamiljen företaget till Polaris som ytterligare höjt expansionstakten, med etableringar av nya butiker, ett utvecklat sortiment och en nordisk expansion.
I en nyproducerad jubileumsfilm skildras företagets framväxt. Grundaren Börje Blomkvist intervjuas tillsammans med VD Anders Johansson-Eickhoff. Filmen finns på Skånska Byggvarors hemsida samt Youtube.