En kund på Bauhaus har rätt till både en ny ytterdörr och montering av dörren. Det spelar ingen roll att han fattade misstankar om den felaktiga färgen redan innan han monterade dörren.
Beställningen beställde en ytterdörr med utgångspunkt i ett färgprov som tillhandahölls i butiken. Det färgprovet var mörkgrått och märkt NCS S 6500-N Antracit. Vid leverans kom en ljusgrå dörr, vilket han reagerade på. Kontroll av märkning gjordes och den var korrekt. För att säkerställa märkningen åkte han till närmaste fackbutik och lånade ett färgprov med dörrens märkning. Vid jämförelse mellan det provet och dörren konstaterade han att färgerna var likadana och han utgick därför från att hans minne av färgen från beställningstillfället kanske var fel och monterade sedan dörren. Vid ett senare besök på Bauhaus tittade han dock på det färgprov som fanns där igen och han kunde då konstatera att den färg provbiten hade inte alls stämde med färgen som motsvarade märkningen (NCS ovan) på provbiten. Att det förhöll sig på det sättet har klarlagts vid senare kontakter med Bauhaus.
Bauhaus motsatte sig kravet. Företaget anser sig inte ha åtagit sig att stå för leverans och montering av dörren, men har – närmast som en goodwillgest – gått med på att tillhandahålla en ny dörr, som kunden dock får hämta och montera själv. Eftersom Bauhaus hävdar att kunden upptäckte att det var fel nyans på dörren redan i samband med leveransen och då eventuella fel – enligt information på Bauhaus hemsida – ska reklameras innan köpta varor monteras så motsatte sig företaget anspråket på ersättning för leverans- och monteringskostnader.
Allmänna reklamationsnämnden som nu avgjort ärendet konstaterar först att dörren inte hade den färg som kunden hade anledning att förvänta sig. Dörren får därmed anses ha varit behäftad med ett fel i konsumentköplagens mening.
I detta fall har kunden, enligt nämnden, inte fått relevant kännedom om felet förrän det uppdagades att det av Bauhaus tillhandahållna färgprovet var felaktigt. Eftersom han har reklamerat inom
två månader från den tidpunkten har reklamationen skett i tid. Därför har han rätt att få en ny, felfri dörr från Bauhaus. Han har även rätt att få ersättning för den skada som felet kan ge upphov till. En sådan skada kan till exempel bestå i kostnader för att hämta och montera en ny och felfri dörr. Eftersom Bauhaus bär det köprättsliga ansvaret för felet ska bolaget rekommenderas att, utan kostnad för kunden, leverera och montera en ny, felfri dörr. Alternativt skulle Bauhaus kunna bekosta leverans och montering som utförs av en extern montör.