Tillväxtraketen under första kvartalet 2016 är bygghandeln som ökade mest av alla branscher med 36 procent. Det framgår av e-barometern för årets första kvartal som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
– – Bygghandeln växer från låga nivåer, men den höga siffran är ingen tillfällighet eftersom branschen i allmänhet går starkt. Historiskt tog den inte riktigt fart på nätet förrän under förra året, men nu har konsumenterna tydligt insett bekvämligheten och enkelheten med att handla över nätet. Det återstår att se hur det sänkta ROT-avdraget och amorteringskravet påverkar tillväxten på sikt, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
I rapporten slås det dock fast att eftersom det på nätet framförallt är ett nytt konsumentbeteende som driver på utvecklingen kommer det räcka för att hålla uppe tillväxttakten.
Den totala E-handeln i Sverige ökade under det första kvartalet med 15 procent i jämförelse med motsvarande period föregående år. För helåret är prognosen 16 procent, vilket ger en total årsomsättning om 58 miljarder kronor. Bygghandeln ökade alltså mest av alla branscher, med 36 procent.