Från sitt huvudkontor och fabrik i danska Køge har Dana Lim etablerat sig som en aktör att räkna med på den svenska marknaden för lim, fog och spackel. Genom en tydlig strategi med fokus på professionella användare och nära samarbete med bygghandeln har bolaget vänt sin storlek till sin styrka. JBF följde med på ett besök i fabriken för att få inblick i kulturen, produktionen och vad som gör Dana Lim unik.
På Dana Lims fabrik, vackert belägen vid den danska Öresundskusten i Køge möts vi av en stillsam men pulserande energi. Här rullar produktionen dygnet runt – men utan buller och stress. I stället känns atmosfären som en blandning mellan laboratorium och verkstad. Det är här limmet till parkettgolv blandas, spacklet till nordiska byggprojekt tappas och nya recept testas i det toppmoderna labbet.
– Vi ska inte bli störst i världen, men vi ska vara bäst i Norden, förklarar Torsten Hjelm, vd för Dana Lim i Sverige, som för dagen tagit sig hit till Køge för att visa tidningen JBF verksamheten på plats.
Tillsammans med marknadschef Rass Boye Gottschalck har han lett en tydlig förflyttning av bolagets fokus på den svenska marknaden: från ett konsumentnära erbjudande till en tydlig proffsposition.
Dana Lim finns därför inte hos alla återförsäljare. I stället fokuserar man på återförsäljare med kanaler där hantverkare handlar och där man ställer högre krav på både produkter och support.
– Vi hade kunnat växa snabbare om vi fanns överallt, men då hade vi förlorat i förtroende hos proffsen. Så det är ett aktivt val vi gjort, förklarar Torsten.
Säljteam och on-site-buss ersätter volym
Proffsinriktningen innebär också högre kostnader. Dana Lim har fler säljare i Sverige än i Danmark, trots att omsättningen är mindre. Dessutom har man investerat i ett ambulerande on-site-koncept: en buss fylld med produkter och utbildning som bokas av bygghandlare eller större kunder.
Med devisen “Choice of Professionells” riktar sig Dana Lim till bygghandlare som vill vara en seriös partner till yrkeshantverkare. Det innebär krav på sortiment, kunskap och miljöprestanda.
– Vi utbildar personalen på bygghandeln, vi åker ut till byggplatser och vi anpassar vårt material efter varje kedjas krav, säger Torsten och fortsätter:
– Det är inte bara att sälja en patron lim. Det handlar om att ha rätt produkt för jobbet, undvika dyra backjobb och kunna svara på frågor från proffsen. Och där måste bygghandeln hänga med.
Stiftelseägande som styr långsiktigheten
Samtalet glider över till solidaritet, frukostvanor och barnbidrag för ensamstående mammor, något som i normala fall inte händer när man kliver in på ett kemiföretag. Men det beror på att Dana Lim är ett annorlunda bolag på flera sätt. Här sätter varken kvartalsrapporter eller aktieägare agendan.
Bolaget ägs av en stiftelse vilket innebär att det inte får säljas, halva vinsten går tillbaka till produktionen –den andra halvan är öronmärkt till sociala insatser i Køge kommun. Och så har det varit sedan starten 1928.
–Det gör oss långsiktiga. Vi tänker som sagt inte kvartalsrapport. Vi tänker relationer och pålitlighet, säger Rass och förklarar att även satsningen på den svenska marknaden har en lånsgiktig plan bakom sig.
– Vi har i år valt att satsa på en betydligt större marknadsbudget än tidigare. Vi bygger kännedom, men vi bygger det på rätt grunder.
Lojalitet och vi-känsla i väggarna
Även Dana Lims interna företagskultur präglas av långsiktighet. Under vår rundtur stannar vi till framför en vägg i huvudkontoret. Väggen är täckt med foton på anställda som jobbat här mer än tio år. Många betydligt längre än så.
– Antingen slutar man direkt här, eller så stannar man kvar länge. Det finns en stark ”vi-känsla” i bolaget, förklarar Rass innan vi går vidare.
I det toppmoderna labbet arbetar ett 20-tal personer med produktutveckling. Tempot är högt och förutsättningarna för innovation är goda. En av de kvinnliga kemisterna på labbet förklarar vad hon och hennes kollegor gör här.
–Det kan vara lim, det kan vara fog, eller en kund som vill ha en speciallösning. Vi jobbar ständigt med nya idéer, säger hon och fortsätter:
–Det här är vårt hjärta. Det är här vi gör skillnad mot alla andra.
Spackel, specialkulörer och städade processer
Vi går vidare förbi blandningsmaskiner, fyllningsstationer och koniska tankar. Här tillverkas batcher för storskalig produktion men även små serier för specifika behov. På en station blandas en specialkulör för ett specifikt arkitektprojekt.
– Stora aktörer skulle aldrig göra så här. Men vi kan. Och vi vill, säger Torsten.
På fabriksgolvet luktar det förvånansvärt fräscht – lukten i hallarna påminner mer om tvål än fabrik.
–Pannkräm, skojar en medarbetare. Det är ett resultat av rena processer och noggrann rengöring.
Vi stannar till vid spackelproduktionen – en av de tre största i Norden. Det mesta ligger under jord i stora tankar, och produktionen pågår dygnet runt. Produkterna går inte bara under Dana Lims eget namn. Flera kända varumärken får sina lim och spackel från fabriken, men med egna etiketter.
Miljökrav och växtvärk
Logistikcentret hos Dana Lim är ett nav för hela Norden. Två lastbilar avgår exempelvis dagligen till Sverige. Inne i fabriken sköts stora delar av de interna transporterna av trådlösa AGV-system. När en förarlös truck passerar oss utbrister Rass med ett skratt:
– Se upp för Fredrik!
Att rikta sig till yrkesproffs innebär också höga krav på hållbarhet och miljödokumentation. Dana Lim har två personer anställda enbart för att hantera miljöbedömningar – en nödvändig resurs i en bransch där efterfrågan på certifierade produkter ökar snabbt. Men företaget är också kritiskt till hur det svenska systemet är utformat.
– Det borde finnas en enhetlig standard – inte flera system med olika ägare och incitament. Vi tänker inte lämna ut hela vårt recept till privata aktörer bara för att få en stämpel, säger Torsten.
Dana Lim har succesivt blivit allt större. Fabriken befinner sig i en utbyggnadsfas. Större lokaler både för produktion och för de anställda behövs. Vi avslutar vandringen i den lokal som ska bli företagets nya lunchrum och som ärats med storslagen havsutsikt.
–Här kommer det finnas plats för 250 sittande gäster – tänk vilka julfester vi kan ha när detta blir klart, säger Rass och slår ut med händerna över lokalen.
När vi lämnar Køge är det med intrycket av ett företag som vet exakt vilka man vill vara: nära proffsen, lyhörda för verklighetens behov – och tillräckligt små för att kunna vara snabba, men tillräckligt stora för att göra verklig skillnad.
På Dana Lim handlar det inte om att växa snabbast – utan om att växa rätt.