Dana Lims svenska strategi bygger på långsiktighet, selektiva samarbeten och att aldrig kompromissa med kvalitet eller miljö. Här berättar svenska vd:n Torsten Hjelm om varumärkets väg in i de svenska proffsens hjärtan – och varför tillväxt inte är detsamma som expansion.
När andra jagar kvantitet, har Dana Lim valt en annan väg: att vara synlig där proffsen handlar – och osynlig där priset styr mer än kvaliteten.
– Vi har tackat nej till flera stora volymkanaler. Det är ett tydligt vägval. Det kostar mer, men det ger oss en starkare trovärdighet bland yrkeshantverkare. Vi måste vara noggranna med var vårt varumärke syns, säger Torsten Hjelm.
Ett exempel är samarbetet med Sveriges fogspecialister – en kanal med omkring 80 kunniga aktörer.
– När de godkänner en produkt vet vi att den är både tekniskt och miljömässigt hållbar. Det är ett kvitto som betyder något i verkligheten.
Kunderna pekar ut vägen
Var finns då Dana Lim? Svaret är enkelt – där hantverkarna är.
– Vi följer våra användare, och det är de som styr vilka bygghandelskedjor vi fokuserar på. Det är klart det finns butiker där vi gärna vill finnas, men man bygger inte Rom på en dag, säger Torsten.
För bara sju år sedan var Dana Lim närmast okänt i Sverige. I dag är bolaget ett etablerat alternativ med växande förtroende.
– Acceptansen internt har varit viktig. Vi har aldrig stressat – vi har byggt förtroende, steg för steg.
Målet är inte att bli störst globalt – utan bäst i Norden. Ett löfte som enligt Torsten kräver närvaro, flexibilitet och lokal relevans.
– Vi konkurrerar med stora globala varumärken som har enorm tillverkning och kostnadseffektivitet. Men deras produktutveckling är inte alltid anpassad för nordiska krav, inte minst vad gäller miljöbedömningar. Där kan vi vara snabbare – vi är närmare marknaden.
On-site-bussen – länk mellan ÅF och hantverkare
En konkret investering i proffsinriktningen är Dana Lims ambulerande utbildningsbuss – bokad sex till sju månader framåt.
– Det är en fantastisk resurs för återförsäljarna. Vi åker ut till kund tillsammans med ÅF, utbildar på plats, kör produktdemo, håller event. Vi får en direktkontakt mellan oss, återförsäljaren och slutkunden. Det skapar lojalitet, säger Torsten.
Att sälja lim, spackel och fog kräver kunskap. Men stor personalomsättning och begränsat engagemang hos butikskedjorna är en utmaning.
– Vi utbildar både fysiskt och digitalt, och certifierar personalen. Det är helt avgörande – om hantverkaren får fel produkt kan det bli katastrof. Det gäller att vinna förtroende hos butikspersonalen också.
Kritik mot miljösystemen
Miljöbedömningar är ett måste – men enligt Dana Lim har systemet i Sverige blivit snedvridet.
– Det är bra med miljöbedömningar. Men när privata aktörer kräver att vi ska lämna ut hela receptet för att få godkännande – då är vi ute på tunn is. Det är en ohållbar modell där kommersiella intressen riskerar att gå före miljömålen, säger Torsten.
Han efterlyser en gemensam, offentlig standard.
– En myndighetsdriven nordisk lösning skulle vara betydligt mer rättvis, hållbar – och legitim.
Stiftelseformen ger frihet
Dana Lims stiftelseägande ger ett lugn som få konkurrenter har råd med – särskilt i svåra tider.
– Vi behöver gå med vinst, men vi har inte kvartalsmål. I en lågkonjunktur kan vi fortsätta investera när andra sparar. Det skapar trygghet både internt och externt.
Torsten beskriver relationen med underleverantörer på samma sätt:
– Vi försöker ha långa, lojala samarbeten även där. Det är inte alltid vi prutar – det viktigaste är pålitlighet.
Tillväxten ligger i premium
De produkter som växer snabbast? Det är inte de billigaste.
– Våra Tac-produkter, som riktar sig till proffsen, växer rejält. Det beror på att fler ÅF litar på oss – och att slutkunden känner igen resultatet, säger Torsten.
Framtiden då? Fokus är fortsatt tydligt.
– Vi ska fördjupa förtroendet hos våra befintliga kunder, vinna nya, stärka vårt hållbarhetsarbete – och se till att vårt team utvecklas. Kanske behöver vi bli fler. Men vi kommer inte springa fortare än vad som känns rätt. Det har aldrig varit vår grej.