En kund från skånska Skurup begärde närmare 20 000 kronor i ersättning av Bauhaus efter missnöje med ett inköp av ett laminatgolv i en butik i Malmö. Han köpte golvet i januari 2015 för drygt 4 000 kronor. Den begärda ersättningen motsvarar kostnaden för rivning av golv och lister samt läggning av nytt golv. Kunden hävdar att golvet suger åt sig luftfuktighet och sväller 100 procent mer än andra laminat. Felet upptäcktes några veckor efter att golvet lades. Frågan är dock om felet uppstått på grund av att kunden lagt golvet på ett felaktigt sätt.
Bauhaus hävdar att felet är kundens då denne ”inte lämnat utrymme mellan väggen och golvet och därför inte låtit golvet expandera som det ska”. I stället har golvet stigit uppåt. Kunden borde, enligt Bauhaus, ha sökt rådgivning innan golvet lades. Läggningstekniken för aktuellt golv är inte mer speciell än för andra golv. En representant för tillverkaren har dömt ut golvläggningen och bolagets experter är eniga i samma åsikt. Det finns inte heller några liknande kända fall.
Eftersom de fel som kunden gör gällande har visat sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska de anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Det innebär att det är Bauhaus & Co KB som har bevisbördan för påståendet att det är kundens fel.
Enligt Allmänna reklamationsnämnden är det inte uteslutet att Skurup-bon har lagt golvet fel. Problemet är dock att Bauhaus inte lyckats visat att så skulle vara fallet. Därmed ska fel anses ha förelegat i golvet och mannen är berättigad till ersättning.
Men skäligt belopp sätts till 8 000 kronor och därtill kommer att Bauhaus förväntas betala för laminatet.