Frågan har säkert ställts otaliga gånger till oss trettiotalisters mödrar. Nu knappt 100 år senare upprepas den, men nu på fullt allvar.
Vad avser frågeställaren med uttrycket i rubriken?
Riktigt jobb ansågs vara att förflytta sig från hemmet till en arbetsplats och utföra specifika uppgifter under angivna tider på vardagar. Om arbetet utfördes eller beordrades på annan tid kallades det övertid och ersattes med högre ersättning.
De som jobbade hemma utförde alltså enligt denna värdering inget riktigt arbete! Av den anledningen började uppgifter döpas om. Till exempel blev gå och handla lika med konsumtionsplanering, Städning kallades lokalvård eller interiöransvarig, skjutsa barn hit eller dit blev distributionsansvarig och sköta hushållets ekonomi blev ekonomiansvarig, diska, bädda och tvätta blev hygienansvarig och så vidare. De som producerade i ordets riktiga innebörd, ersattes efter resultat. Till exempel hemmafruar som syltade, sydde eller lappade alternativt tillverkade något för företag fick ersättning efter antal. Punkt och slut.
Solo eller kör – eller solist i kör?
När frågan nu ställs om hemarbete väcks ett stort antal frågor som säkert både är svåra att besvara eller att praktiskt genomföra på grund av kontroversiella frågor av både ekonomisk och moralisk karaktär.
En del av oss har läggning för att fungera i ensamhet. Andra kan inte alls, utan kräver det vi kallar social samvaro. Uttrycket ”hellre dricka kaffe med en tråkig jäkel, än ingen alls!” är ett bra exempel. Om det är pandemin eller digitaliseringen som tvingat fram frågan blir nog svaret båda.
Butikspersonal, expeditörer, lagerpersonal, transport och städpersonal har självklart av naturliga skäl sin arbetsplats där företaget har sina lokaler, utställningar och lager. Återstår ekonomiavdelning, ledningsfolk och inköpare. Större företag har kanske även en personalavdelning för hela koncernen. För mig som före detta säljare, marknadsförare och egenföretagare är arbetsplatsen självklar. Där kunderna, varorna och säljarna finns är hjärtat, pulsen och själen.
Ekonomiavdelningen kan naturligtvis under rätt ekonomiansvarig person tillåta sig att arbeta från hemmet med hjälp av tekniska hjälpmedel. I viss utsträckning även inköpsavdelningen, eftersom personrelationerna ej längre värderas utan sköts per mail. Företagsledningen skall ständigt vara roterande för att förhoppningsvis både vara till hjälp och stöd samt lyhörda för vad som fungerar och framför allt inte fungerar inom företaget. Det kan man inte göra hemifrån! Personalavdelningen borde vara på plats eftersom det är där som personalen finns. Sedan kan säkert mycket skrivarbete och annat administrativt utformas hemifrån.
Om medarbetare vill, skall eller får jobba hemifrån anser jag är en så viktig fråga att total enighet måste uppnås efter diskussioner mellan alla berörda anställda samt de fackliga representanterna. Klara instruktioner med vad som är tillåtet eller ej skall finnas fastställda skriftligt och naturligtvis revideras när anledning finns.
Bryderi för fack och skattemyndigheter
Tillåt mig peka på praktiska frågor som till exempel vilka arbetsredskap skall tillhandahållas av företaget i hemmen för hemarbetande? Vilka hjälpmedel i form av möbler, skrivbord, teknisk apparatur och förbrukningsvaror skall betalas av företaget? Vad gäller vid eventuella skatteförmåner eller skatteplikt? Skall det gå att dra av kostnader för hemmakontor, respektive skall skatt betalas för möjligheten att använda företagets dator i hemmet? Är det bara en fråga för hemarbetaren och myndigheterna eller blir arbetsgivaren inblandad?
Facket vill säker ha sitt ord med i laget i frågor som till exempel – ska chef eller arbetsledare få komma oaviserad till hemmaarbetare och vad händer om ingen är hemma? Kan man besluta om vissa fasta tider då möten, avrapporteringar eller samråd sker? Skall begreppet övertid få finnas vid hemarbete? När arbetet utförs blir ju den enskildes sak. Resultatet är avgörande.
Andra frågor som facket har synpunkter på kan vara kompensationer av olika slag. Vilka förmåner får den som inte kan, vill eller får jobba hemifrån? Lunchersättning, reseersättning? Hemarbetaren disponerar dygnet efter eget godtycke. Till exempel kan rastning av hund, lämna eller hämta barn, inköp, motionering, besök hos frisör, läkare göras när det anses behövas. En öronsnäcka samt mikrofon modell mobil, gör ju i dag vem som helst kontaktbar oavsett plats eller tid på dygnet. Uttryck som gå tidigare eller komma senare elimineras totalt. Vem eller vilka blir avgörande i tvister eller vid tolkningar av olika uppfattningar eller händelser?
Trivsel är viktigt
Kanske skall man bland såväl personal som ledning först diskutera om möjligheten för att arbeta hemifrån över huvud taget skall erbjudas. Skulle just vårt företag kunna bli effektivare och lönsammare genom detta eller är det mer en modefråga av övergående natur? Skapas kanske konflikter helt i onödan?
Vårt samhällssystem har genom åren utformat och erbjudit så många förmåner och möjligheter för den som vill utnyttja dem att tanken och glädjen över att ha ett arbete framöver kanske borde vara mycket viktigare.
Jag avstår från att kommentera synpunkter kring tidsvinster genom att ”slippa” fara till och från arbetsplatsen, smittorisker och klimatfrågor och andra svårdefinierbara påståenden.
Huvudsaken är att folk i vårt land får och har ett arbete, där trivseln är en viktig kugge för att få samhället och individen att fungera optimalt, företagen konkurrenskraftiga och lönsamma. Utan sådana företag stannar Sverige.
Ulf Norgren